عناصر مشابهة

Iraq's Transhistorical and National Collective Trauma: Unveiling the Overwhelming History in "The Corpse Washer" by Sinan Antoon

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:الصدمة الجماعية الوطنية والتاريخية للعراق: كشف التاريخ الساحق في "مغسلة الجثث" للكاتب سنان أنطون
المصدر:مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: خماس، لمياء فؤاد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج30, ع12
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:346 - 366
ISSN:1817-6798
رقم MD:1441010
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يناقش هذا البحث التقاطع بين صدمة العراق التاريخية وتراثه الأدبي بعد غزو العراق عام ٢٠٠٣. ويتناول تأثير الحرب على المجتمع العراقي وموضوع الحرب في الأدب العراقي. لقد شكلت هذه الثيمة نقطة تحول بالنسبة للكتاب العراقيين، حيث سمحت بحرية التعبير من خلال النصوص الأدبية التي أرست أسس السرد العراقي ما بعد ۲۰۰۳. جسدت رواية ما بعد الاستعمار وبشكل واقعي أعمال الغزو والانهيار السياسي والاقتصادي والاجتماعي للبلاد وبهذا عمد المؤلفون إلى مواجهة الانقسامات المجتمعية وكشف الجراح. من خلال دراسة رواية سنان أنطون "غاسل الجثث"، نتعمق في الصدمة التي يعيشها العراقيون بسبب الصراعات الطويلة. يعالج أنطون بمهارة رعب الحرب العابر للتاريخ وتأثيره الدائم، مجسدا العواقب للحرب والإرهاب. تتجاوز الرواية ما وراء القص التاريخي، مستخدمة عناصر الحداثة وما بعد الحداثة لتصوير الصدمة التاريخية في العراق من خلال تقنيات السرد مثل الذكريات، والتأمل، والتنبؤ، وذكريات الماضي. يهدف هذا البحث إلى تعميق فهمنا لصدمة العراق العابرة للتاريخ وتمثيلها في الروايات العراقية ما بعد عام ۲۰۰۳. إنه يسلط الضوء على قدرة الأدب على تحدي الروايات السائدة وإعطاء صوت للتجارب الصامتة. إن استكشاف التقاطع بين ما وراء القص التاريخي وخيال الصدمة يكشف كيف تشكل هذه الروايات فهمنا للماضي والحاضر. تؤكد الدراسة على أهمية الشهادة على ماضي العراق المؤلم، وتعقيدات الذاكرة في أعقاب الصدمة الجماعية، والعواقب الدائمة لصدمة الحرب كما هو موضح في "غاسل الجثث".

This research explores the intersection of Iraq's transhistorical trauma and its literary heritage following the 2003 invasion. It examines the impact of war on Iraqi society and the prevalent theme of war in Iraqi literature. It marked a turning point for Iraqi writers, allowing freedom of expression through opulent texts that established the foundations of the Iraqi postcolonial narrative. The collapse of Saddam Hussein's regime brought hope and opportunities, leading to the emergence of publishing firms and online platforms for open expression. The postcolonial novel authentically portrayed the invasion's actions and the country's political, economic, and social collapse. Authors aim to confront societal fractures and expose wounds, appreciating the divine amidst the turmoil. Examining Sinan Antoon's novel "The Corpse Washer", we delve into the trauma experienced by Iraqis due to prolonged conflicts. Antoon skillfully tackles the transhistorical horror of war and its lasting impact, embodying the cathartic consequences of pity and terror. The novel goes beyond historiographic metafiction, utilizing elements of modernism and postmodernism to portray Iraq's historical trauma through narrative techniques like memories, reflection, foreshadowing, and flashbacks. This research aims to deepen our understanding of Iraq's transhistorical trauma and its representation in post-2003 Iraqi novels. It sheds light on literature's power to challenge dominant narratives and give voice to silenced experiences. Exploring the intersection of historiographic metafiction and trauma fiction reveals how these narratives shape our understanding of the past and present. The study emphasizes the significance of bearing witness to Iraq's traumatic past, the complexities of memory in collective trauma's aftermath, and the lasting consequences of war trauma as depicted in "The Corpse Washer".