عناصر مشابهة

توظيف الحديث القدسي في الأحكام الفقهية: البسملة في سورة الفاتحة أنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Employing the Holy Hadyith in Jurisprudential Rulings: The Basmalah in Surat Al-Fatihah as an Example
المصدر:مجلة ريحان للنشر العلمي
الناشر: مركز فكر للدراسات والتطوير
المؤلف الرئيسي: عباس، نسيبة هاشم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: صالح، ضحى محمد (مشرف)
المجلد/العدد:ع42
محكمة:نعم
الدولة:سوريا
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:84 - 117
ISSN:2709-2097
رقم MD:1440409
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:كان للحديث القدسي شأن عظيم في بيان أحكام القرآن الكريم وتأكيد معناه، حيث إنه من السنة النبوية وهو في المنزلة الثانية بعد القرآن الكريم من حيث المعنى؛ لأنه لم يأت مشرعا كما الحديث النبوي فهو المصدر الثاني للتشريع بعد القرآن الكريم، إلا أنه لم يلق نصيبه كالحديث النبوي من ناحية توظيفه في القرآن الكريم؛ لكثرة الشبهة التي طالته، كونه من أخبار الآحاد، فارتأيت أن أبحث فيه، وبينت أن الحديث القدسي له مكانته في القرآن الكريم وقد تم توظيفه عند المفسرين والاحتجاج به بشروط معينة، وأجمعوا على الأخذ به إلا أن يكون مخالفا لما نص عليه القرآن الكريم فلا يؤخذ به، فالأحاديث القدسية الصحيحة يبنى عليها أحكاما، كالحديث الوارد في سورة الفاتحة: "قسمت الصلاة بيني وبين عبدي نصفين..." فقمت بتوظيفه في بيان هل البسملة من سورة الفاتحة أم ليست آية منها، وتكلمت عن رأي العلماء فيها، منهم من اعتبرها للتبريك، ومنهم من قال هي للفصل بين السور، ومنهم من قال إنها آية من الفاتحة دون غيرها، وحديث فيها اختلاف كبير، مجمعين على أن البسملة بضع آية من سورة النمل، خاتمة بحثي بأهم النتائج والرأي الذي ملت إليه مع ذكر السبب والمصدر.

The Hadith e QUDSE had a great importance in explaining the provisions of the Qur’an and confirming its meaning, as it is part of the Sunnah of the Prophet and it is in second place after the Holy Qur’an in terms of meaning because it did not come as a legislator like the Prophet’s Hadith, as it is the second source of legislation after the Holy Qur’an. However, the Hadith e QUDSE did not receive its share like the Prophet’s Hadith. From the point of view of its use in the Holy Qur’an, due to the many doubts surrounding it, as it is a single narration, I decided to research it and showed that the sacred hadith has its place in the Holy Qur’an. It has been used by commentators to use it as evidence under certain conditions, and they agreed to accept it unless it contradicts what the Holy Qur’an stipulates. It is not taken into account. The authentic hadith e QUDSE are based on Provisions, such as the hadith mentioned in Surah Al-Fatihah, "I divided the prayer between Me and My servant into two halves.” So I used it to explain whether the besmalah is from Surat Al-Fatihah or is it not one of it, and I spoke about the opinion of scholars about it, some of whom considered it to be a blessing, some of them said it is to separate the surahs, and some of them said it is to separate the surahs. He said that it is a verse from Al-Fatihah and not any other, and there was a great deal of disagreement about it, unanimously agreeing that the Besmala is a few verses from Surat An-Naml, the conclusion of my research with the most important results, recommendations, and the opinion to which I was inclined, mentioning the reason and source.