عناصر مشابهة

حقيقة العين والأحكام المتعلقة بها عند الإمام الشوكاني: دراسة مقارنة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Reality of the Evil Eye and its Rulings According to Imam Al-Shawkani: An a Comparative Study
المصدر:مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية
الناشر: جامعة الأندلس للعلوم والتقنية
المؤلف الرئيسي: شباله، مطيع محمد عبده أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع84
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:6 - 40
DOI:10.35781/1637-000-084-001
ISSN:2410-1818
رقم MD:1437748
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف هذا البحث الموسوم بــ: (حقيقة العين والأحكام المتعلقة بها عند الإمام الشوكاني "دراسة مقارنة" إلى: التعريف بالإمام الشوكاني، وبيان المقصود من العين ومرادفاتها، وإبراز أقوال العلماء في حقيقة العين بين المثبتين والنافيين، وموقف الإمام الشوكاني من ذلك، كما هدف إلى توضيح الأحكام المتعلقة بالعين والتي تحدث عنها الإمام الشوكاني في مصنفاته. وقد وصل الباحث في خاتمة البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها: - أن الإمام الشوكاني يقول بحقيقة العين، وقد رد قول النافيين لحقيقتها بشدة، وأبطل حججهم، مستعينا بأقوال أهل العلم من المتقدمين، وهو بهذا يوافق مذهب جماهير أهل العلم. - كما أنه يرى أنه يجب على العائن الغسل أو الوضوء إذا طلب منه ذلك للمعيون عملا بظاهر النصوص، وقد وافق المالكية والحنابلة في مسألة قتل العائن إذا قتل بعينه بضوابط ذكرها منفردا بها عمن سبقه، ويفهم منه أنه يرى أن للإمام حبس العائن إذا عرف بذلك وتحقق ضرره للآخرين ويكون حبسه تعزيرا ومن باب المصلحة. - كما خلص البحث إلى بعض المقترحات والتوصيات مذكورة في خاتمته.

This research, entitled (The Reality of the Evil Eye and its Rulings According to Imam Al-Shawkani – An Objective Study), aims to introduce Imam Al-Shawkani, clarify the meaning of the evil eye and its synonyms, highlight the sayings of Islamic scholars, either affirmers or deniers related to the reality of the evil eye as well as the position of Imam Al-Shawkani on such a matter. The research also aims at clarifying the rulings related to the evil eye that Imam Al-Shawkani has talked about in his works. The research has been concluded with several findings, the most important of which are: - Imam Al-Shawkani supports the truth of the evil eye, and he has strongly rejected the statements of the deniers, invalidating their arguments using the sayings of the scholars from the forerunners. By this, Al-Shawkani's position in this matter comes in agreement with the doctrine of the masses of scholars. - Al-Shawkani's also sees that the evil-eying person is obliged to do Ghusl (washing of the hands) or Ablution if the evil-eyed person asks him/her to do so for getting rid of the evil eye, in accordance with the apparent provisions. Shawkani has also agreed with Malikis and Hanbalis on the issue of sentencing the evil-eying person to death if s/he killed, by his/her own evil eye, a person; that Shawkani has mentioned this capital punishment with controls which have never been mentioned by those who preceded him. For him, the eye-harming person has to be imprisoned once s/he has been recognized by the others, and that imprisonment is seen as a disciplinary measure and out of interest. - The research has been also concluded with some suggestions and recommendations, mentioned in the conclusion.