عناصر مشابهة

صفة الوجه

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة البحوث الإسلامية
الناشر: عبدالفتاح محمود إدريس
المؤلف الرئيسي: ابن طنطاوي، عرفة (مؤلف)
المجلد/العدد:س9, ع105
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:93 - 139
ISSN:2536-9318
رقم MD:1435407
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04582nam a22002057a 4500
001 2182351
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a ابن طنطاوي، عرفة  |e مؤلف  |9 586715 
245 |a صفة الوجه 
260 |b عبدالفتاح محمود إدريس  |c 2023  |g جمادي الأولي  |m 1445 
300 |a 93 - 139 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a هذا بحث مختصر لطيف مكون من فصلين. أما الأول: فقد بين فيه الباحث ودلل على ثبوت "صفة الوجه" لله تعالى بدلالة نصوص الكتاب والسنة وإجماع أئمة أهل السنة، ثم عرج على ذكر إجماع أئمة السلف على إثباتها الله تعالى على الوجه اللائق به -سبحانه -، ثم بين منهج وعقيدة أهل التعطيل وموقفهم من "صفة الوجه"، وعرض للإشكال الوارد عندهم في مفهومهم الباطل لهذه الصفة وعقيدتهم فيها وفي عموم الصفات. وأما الثاني: فتناول فيه ذكر الإشكالات الواردة في إثبات "صفة الوجه" وتوجيهها، ثم عرض لبيان اختلاف بعض أئمة أهل السنة في عد آية (فثم وجه الله) (البقرة: ١١٥) من نصوص الصفات وعرض أبرز الأقوال الواردة فيها، ثم قام بتحرير النزاع في مسألة كون الآية معدودة في آية الصفات، أم أنها خارجة عنها. ثم تناول مبحث تفسير الوجه بالذات، ثم عرض القول الوارد في تفسير الوجه بالذات، ثم قام بتحرير النزاع في المسألة، ثم بين معتقد أهل السنة والجماعة في توقيف الأسماء والصفات، ثم ختم دراسته بمبحث هام، ألا وهو الجمع بين كون الله تعالى مستويا على العرش وأنه قبل وجه المصلي. ولقد انتصر الباحث لمعتقد أهل السنة والجماعة في أن ثبوت "صفة الوجه" الله على الحقيقة لا على المجاز.  |b It is a nice short study consisting of two chapters. As for the first chapter: in it, the researcher explained and demonstrated the confirmation of the "face attribute" of God Almighty based on the evidence of the texts of the Qur'an and the Sunnah and the consensus of the imams of the Sunnis. Then he mentioned the consensus of the imams of the predecessors on proving it to God Almighty in the manner befitting Him - Glory be to Him - and then he explained the approach and doctrine of the people of the Sunnah. The disruption and their position on the "characteristic of the face," and a presentation of the problems they have in their false concept of this characteristic and their belief in it and in general characteristics. As for the second chapter: it dealt with mentioning the problems contained in proving the "characteristic of the face" and its guidance, then presented to explain the difference of some Sunni imams in counting the verse (then there is the face of God) (Al-Baqarah: 115) from the texts of the attributes, and presented the most prominent sayings contained in it, then he edited The dispute is over the issue of whether the verse is counted in the verse of Attributes, or whether it is outside of it. Then he dealt with the study of the interpretation of the face with the essence, then he presented the statement contained in the interpretation of the face with the essence, then he edited the dispute in the issue, then he explained the belief of the Sunnis and the community in the interpretation of names and attributes, then he concluded his study with an important topic, which is the combination of the fact that God Almighty is elevated to the Throne. And he faced the face of the praying person. The researcher supported the belief of the Sunnis and the community that the "facial attribute" of God is proven in reality and not in metaphor. 
653 |a الذات الإلهية  |a النصوص القرآنية  |a السنة النبوية  |a الصفات الإلهية  |a أهل السنة 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 004  |e Journal of Islamic bhoth  |f Mağallaẗ al-buḥūt̤ al-islāmiyyah  |l 105  |m س9, ع105  |o 1503  |s مجلة البحوث الإسلامية  |v 009  |x 2536-9318 
856 |u 1503-009-105-004.pdf 
930 |d y  |p y  |q y 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1435407  |d 1435407