عناصر مشابهة

جبر الضرر بالتعويض المالي ليس بغرامة محرمة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Reparation for Damages with Financial Compensation is Not a Prohibited Fine
المصدر:مجلة ريحان للنشر العلمي
الناشر: مركز فكر للدراسات والتطوير
المؤلف الرئيسي: اندير، محمد مختار إبراهيم (مؤلف)
المجلد/العدد:ع41
محكمة:نعم
الدولة:سوريا
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:150 - 173
ISSN:2709-2097
رقم MD:1435105
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يرسخ موضوع هذا البحث عدالة الشريعة الغراء واعتناءها بحقوق الناس ومن ذلك رفع الضرر عن المتضررين، حيث تأمر الضار بجبر الضرر، ولو كان صادرا عن غير قصد؛ لتحقيق المصلحة ودرء المفسدة، وللحفاظ على حرمات الناس، ومن أهمها حفظ النفس والمال، وقد دلت نصوص الشرع من الكتاب والسنة على مشروعية التعويض عن الأضرار، ويجوز للمتضرر أخذ العوض منه بالإجماع، بشرط أن يكون على قدر الضرر، كما أن له العفو وهو أفضل، وقد سلك الباحث المنهج الاستقراء في النصوص الواردة في ذلك من الكتاب والسنة، والمنهج الوصفي التحليلي وخلص بنتائج من أهمها: أن جبر الضرر مشروع في كل الديانات السماوية، والذي يجبر بالمال ما كان ضرره ماديا فقط، أما المعنوي فبابه الحدود، وأن جبر الضرر واجب سواء وقع بالمباشرة أو التسبب مع الإفراط أو التفريط، وإذا تعذر من الفاعل له، فعلى ولي الأمر جبره؛ لكي لا يضيع حق المظلوم، وأن حقوق المعصومين لا تسقط بالتقادم.

The subject of this research establishes the fairness of Sharia law and its concern for people’s rights, including eliminating harm from those harmed, as it commands the harmer to make amends for the harm, even if it was caused unintentionally. To achieve the interest and ward off corruption, and to preserve the sanctity of people, the most important of which is to preserve life and money. The texts of Sharia from the Qur’an and Sunnah have indicated the legitimacy of compensation for damages, and it is permissible for the harmed person to take compensation from him unanimously, provided that it is equal to the extent of the damage, and he also has forgiveness, which is better. The researcher used the inductive approach in the texts mentioned in this matter from the Qur’an and Sunnah, and the descriptive and analytical approach, and concluded with results, the most important of which are: that reparation of harm is permissible in all heavenly religions, and that which reparates with money what was caused only by material damage, while the moral is concerned with limits, and that reparation of harm is obligatory whether It occurred directly or caused by excessiveness or negligence, and if the perpetrator is unable to do so, the guardian must compensate him. So that the right of the oppressed is not lost, and that the rights of the infallible do not lapse by statute of limitations.