عناصر مشابهة

هونەرى مۆنۆلۆگ له كورتەڕۆمانى "ملازم تەحسين و شتى تريش" ى "فەرهاد پيرباڵ" دا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Art of Monologue is Published in the Short Novel of Mullazm Tahsin and other Things by Farhad Pirbal
فن المونولوج في رواية القصيرة "ملازم تحسين وأشياء أخرى" لفرهاد بيربال نموذجا
المصدر:مجلة بحوث اللغات
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للبنات
المؤلف الرئيسي: عبدالله، سوران مامند (مؤلف)
المجلد/العدد:مج7, ع3
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:83 - 114
ISSN:2616-6224
رقم MD:1434024
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Kurdish
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:عنوان بحثي هذا "فن المونولوج في رواية القصيرة ملازم تحسين وأشياء أخرى" لفرهاد بيربال نموذجا. من الواضح أن فن المونولوج فريد من نوعه بين النظريات السردية في الأدب الحديث والمعاصر، لأن له اتصال مباشر بالعناصر الأخرى داخل الرواية، وخاصة الشخصيات. على الرغم من أن هذا الفن كان موجودا في العناصر السردية الكلاسيكية الأخرى، إلا أنه تضمن فقط شكلا بسيطا وأكثر خارجية للشخصيات. مع ظهور النظريات علماء النفس والتحليل النفسي لـــ (فرويد، يونغ وأدلر ...) ظهرت فن المونولوج في الدراسات الأدبية بشكل عام والروايات بشكل خاص. من خلال استخدام ضمائر المتصلة وضمائر التملك نستطيع أن نعرف نوع المونولوج الموجود في الرواية الذي يتغير حسب نوع المونولوج. أحيانا يريد الكاتب أن يعبر عن مونولوج بطريقة بحيث يصدر الشخصية صوتا ويتحدث مع نفسه، لأن الكثير من الكتاب ومنهم (كودن) يعتقدون (التحدث مع الذات) نوع من أنواع المونولوج. لذا فإن المونولوج تقنية مهمة للغاية وخاصة في العناصر السردية، لأنه تكنيك الوحيد التي يمكن أن يتعمق في فكر وعقل وقلب الشخصية، وإظهار ما يجول في أفكارهم، لان المونولوج كلمات لم يسمعه أحد من قبل ويتم إظهاره لأول مرة. لذلك اهتم الروائيون بفن المونولوج وتوسعت أفاقه. في هذا البحث تم الإشارة إلى بعض الآراء المهمة للباحثين والكتاب الأجانب والأكراد حول المونولوجات والأنواعها في الروايات، لذلك من المهم بالنسبة لنا أن نفهم كيف شعر الروائين الكرد بأهمية وضرورة هذا التكنيك السردي، وكيف جسده "فرهاد بيربال وعكسه في روايته القصيرة (مولاز تحسين وأشياء أخرى).

This study, titled "The Art of Monologue" is published in The Short Novel of Mullazm Tahsin and Other Things by Farhad Pirbal. It is clear that the art of monologue between narrative theories in modern and modern literature is unique, because it has direct contact with other elements within the novel, especially the characters. Although this art existed in other classical narrative genres, it only included a simple and more external form of the characters, so along with the appearance of theories. Psychologists and psychoanalysis (Freud, Jung and Adler... He has been involved in literary studies in general and novels in particular. The art of monologue is separated by the use of cross-sections and personal pronouns according to the type of monologue that changes, sometimes it wants the writer to express a monologue in a way that the writer makes a sound, and he speaks in his face, because many writers think that it is a disorder of the monologue. Among them is Adon, so monologue is a very important technology, and for today the novel is very important by the novelists, because the individual can go deep inside the character, the thought, the mind, the heart, the mind, the heart, he is the one who hears the word, and he hears it. It has expanded into novels. In this study, it is briefly mentioned that some of the important opinions of foreign and Kurdish scholars and writers about monologues and genres in novels, so it is important for us to understand how Kurdish literature and our novelists felt the importance and necessity of this technical art of narration, as well as how Farhad Pirbal embodied and reflected it in his short novel (Molazm Tahsin and Other Things).

ئەم تویژینەوەیە بە ناونیشانی (هونەری مونولوگ لە كورتەرومانی (مولازم تەحسین و شتی تریش) ی (فەرهاد پیربال) دا کراوە. هونەری مونولوگ لەنیوان تیورەکانی گیرانەوەناسی لە ئەدەبی نوی و هاوچەرخدا با بەتیکی بیهاوتایە، چونکە پەیوەندی راستەوخوی لەگەل پیکهاتەکانی دیکەی ناو رومانەوە هەیه، بەتایبەتی کارەکتەرەکان. ئەگەرچی ئەم هونەرە لە ژانرەکانی دیکەی گیرانەوە کلاسیکییەکانیشدا بوونی هەبووە، بەلام تەنیا بەشیوەیەکی سادەو زیاتر دیوەی دەرەوەی کارەکتەرەکانی دەگرتەوه، بویە لەگەل دەرکەوتنی تیورەکانی دەروونناسی و شیکردنەوە دەروونییەکانی (فروید و یونگ و ئەدلە... تاد)، بەشیوەیەکی بەرچاو هاتووەتەناو لیکولینەوەئەدەبییەکان بەگشتی و رومان بەتایبەتی. هونەری مونولوگیش هەنديكجار وا دەخوازیت بەشیک نووسەر مونولوگ بەجوريك دەر ببریت کەکارەکتەر دهنگی لیوەدیت و دواندن دەکات و لەبەر خویدا دەدویت، چونکە نووسەران پییان وایەخودواندن بەشيكە لە مونولوگ. لەوانەش (کودن)ە. بویەمونولوگ تەکنیکیکی زور گرنگەو پیشکەوتووەو بو ئەمروى رؤمان لەلایەن روماننووسان زور گرنگی پیدەدری، چونکە تاکە هونەرە دەتوانیت بچیتە قوولایی ناخی کارەکتەر و کەسایەتییەکانەوەو بیرکردنەوەو زەین و هەست و دل و دەروونی کارەکتەر و حەز و ئارەزووی ناخی خود ئاشكرا بكات و زانیارییە نهینییەکان بگەینیت بەخوینەر و گویگرەوە، ئەلبەتە مونولوگ قسەیەکی نوی و نەبیستراو گو نەکراوە، کە پیشتر کەس گویی لینەبووەو پیی ئاشنا نەبووەو زانیاریی و شتی کتوپر دەخاتەروو، کەپیشتر چاوەروانی ئەم قسانە و شتە کتوپر و بیرە نویيانە لە کارەکتەر نەکراوە بەمەش بایەخ و گرنگی مونولوگ هیندەی دیکە بەدەركەوت و فراوان بووە لە ناو دەقی رومان و چیروکی نویدا. لەم تویژینەو ەیە بەکورتی ئاماژەکراوە بە هەندیک را وبوچوونی گرنگی تویژەر و نووسەرانی بیانی و کورد دەربارەی مونولوگ و جورەکانی لەناو روماندا، بویە گرنگە ئیمەش بزانین ئەدەبیاتی کوردی و رؤماننووسانمان چون هەستیان بەگرنگی و پیویستی ئەم هونەرە بەرزەی گیرانەوە کردووه، هەروەها "فەرهاد پیربال" لەناو كورتەروماني (مولازم تەحسین و شتی تریشی) دا چون بەرجەستەی کردووەو مەرزاندوویەتی.