عناصر مشابهة

مفهوم شبابية القرآن وفتوته لدى بديع الزمان سعيد النورسي "ت. 1379 هـ.": دراسة تأصيلية في بيان حقيقة الإعجاز

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Concept of the Qur’an Youth and its Generosity from the Perspective of Badi Al-Zaman Said Al-Nursi "1379 AH.": A Fundamentalist Study in Explaining the Truth of Miracles and its Wisdom
المصدر:مجلة المجمع العلمي
الناشر: المجمع العلمي العراقي
المؤلف الرئيسي: عدمان، عزيز محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج70, ج4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:217 - 238
رقم MD:1433359
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05330nam a22002297a 4500
001 2180224
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |a عدمان، عزيز محمد  |g Admane, Aziz Muhammad  |e مؤلف  |9 272914 
245 |a مفهوم شبابية القرآن وفتوته لدى بديع الزمان سعيد النورسي "ت. 1379 هـ.":  |b دراسة تأصيلية في بيان حقيقة الإعجاز 
246 |a The Concept of the Qur’an Youth and its Generosity from the Perspective of Badi Al-Zaman Said Al-Nursi "1379 AH.":  |b A Fundamentalist Study in Explaining the Truth of Miracles and its Wisdom 
260 |b المجمع العلمي العراقي  |c 2023  |g تشرين الثاني  |m 1445 
300 |a 217 - 238 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a من الثابت عند علماء الإعجاز أن القرآن الحكيم بلغ درجة الاستقلال الفني والجمالي، فأضحى نصا خصبا ساميا لا ينتهي عند حد، يتجدد عبر الأزمنة معلنا حاجة الباحثين إلى استكشاف حقيقة إعجازه، وتفرد أسلوبه، وسمو بلاغته. ولما كان القرآن الكريم بهذا الإشعاع البياني، والتألق التعبيري؛ انبرى أهل الاختصاص لاستكناه ماهية سموه، والبحث في أسرار مخالفته لكل نظم بشري معتاد. ولا جرم أن مسألة تميز النظم القرآني من غيره من النظوم البشرية من المباحث التي شغلت قديما وحديثا أذهان علماء الإعجاز والبلاغة والمفسرين وغيرهم؛ ومن هذا المنطلق ألفينا أن الأستاذ النورسي- رحمه الله- [١٢٩٤ هـ- ۱۳۷۹ هـ] بحسه البلاغي والنقدي والأصولي قارب الموضوع من منطلقات غير مسبوقة في تاريخ الإعجاز القرآني. وستكشف هذه المقاربة عن رؤية تحليلية، ونقدية جليلة القدر، لمفهوم شبابية القرآن، وفتوته في كنف رسائل النور؛ وخليق بالذكر أن المفهوم الذي ارتضاه النورسي؛ للتعبير عن حكمة القرآن البيانية ورد في بعض رسائل النور مفرقا منجما لم يلتئم في رسالة بعينها. وقد حاول الباحث جمع ما تفرق من النصوص التي رأى أنها الأنسب؛ للدلالة على إعجاز القرآن الكريم من منطلقات بلاغية، وتشريعية. فالبحث محاولة تأصيلية لمفهوم شبابية القرآن، وطراوته؛ قصد استخلاص البنية الكلية للمفهوم الذي تجاذبته مجموعة من المفاهيم الجزئية المستمدة من مجالات معرفية متباينة.  |b It is established among the scholars of miracles that the Holy Qur’an has attained the artistic and aesthetic independence, and has become a rich and sublime text that is renewed throughout time, declaring the need of the researchers to explore the truth of its miracles, its unique style, and the sublimity of its rhetoric. And since the Holy Quran has such radiance and expressive brilliance; specialists set out to explore the nature of its sublimity, and the secrets of its opposition to every usual human system. There is no doubt that the issue of distinguishing Quranic systems from other human systems is one of the topics that has preoccupied the minds of scholars of miracles, rhetoric, interpreters, and others, in the ancient and in modern time. It is from this point of view, we realized that Professor Al-Nursi (may God have mercy on him) [1294 Ah - 1379 AH] with his rhetorical, critical and fundamental sense approached the subject from unprecedented premises in the history of the Quranic miracles. This approach reveals an analytical and critical view of the concept of the youth of the Quran and its generosity in light of Rasael Al Nour. It is worth mentioning that the concept that Al-Nursi accepted to express the wisdom of the Qur’an, appears in some of Rasael Al Nour, in separate parts that were not combined in a specific message. The researcher tried to collect the scattered texts that he deemed most appropriate to indicate the miracles of the Qur’an from rhetorical and jurisprudential standpoints. The research is a fundamentalist attempt to the concept of the youthfulness and freshness of the Qur’an, to derive the overall structure of the concept which is attracted by a set of partial concepts derived from different fields of knowledge. 
653 |a بديع الزمان، سعيد النورسي، ت. 1960 م.  |a الإعجاز القرآني  |a النظم القرآنية  |a الخطابات القرآنية 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |4 اللغة واللغويات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |6 Language & Linguistics  |c 011  |e Journal of the Academy of Sciences  |l 004  |m مج70, ج4  |o 0416  |s مجلة المجمع العلمي  |v 070 
856 |u 0416-070-004-011.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1433359  |d 1433359