عناصر مشابهة

النظم القرآني ودلالاته في سورة نوح عليه السلام

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:المجلة العلمية لكلية الآداب
الناشر: جامعة أسيوط - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: إبراهيم، محمود حسني عبدالوهاب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع88
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:461 - 618
ISSN:2537-0022
رقم MD:1431595
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقد تناول البحث الدراسة البيانية لما ورد من مواضع استفهامية في هذه السورة وبيان أهمية الاستفهام وهذا من مميزات اللغة العربية حيث تتنوع أساليبها وصلاحيتها لمختلف العلوم، ولذلك فقد كرمها الله بأن جعلها لغة القرآن الكريم. والاستفهام نوع من أنوع الإنشاء الطلبي وهو مبحث من مباحث علم المعاني وجاء على ضربين ما هو ما يجري على المعنى الحقيقي، وهو ما يخرج عن معناه الحقيقي إلى معنى آخر أو أكثر كالإنكار والتوبيخ والتعجب وغيره، والمعاني البلاغية التي يخرج إليها الاستفهام ليس لها قواعد موضوعة مضبوطة منظمة يحتكم إليها، وإنما في إدراكها يعتمد على التذوق الأدبي الذاتي وعلى القرائن اللفظية والمعنوية التي تحيط بالاستفهام، ومن الطبيعي أن يختلف المفسرون في أذواقهم الأدبية وفي اكتناه ما يحيط بالاستفهام، حتى كانوا اختلفوا أحيانا فيما يدل عليه الاستفهام من معنى بلاغي. والاستفهام بدوره مهم جدا في نشأة العلم والأحكام الشرعية. وحين بعث الله محمدا صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا طرحت الأسئلة الكثيرة عليه بالأشكال المختلفة التي تحتاج إلى الإجابة عنها، حتى نشأت منه العلوم المتنوعة في مجال عديد منها التوحيد والعقيدة والفقه والعبادة واللغة. والأصل في أسلوب الاستفهام في كلام العرب أنه يستعمل للاستفهام عن أمر يجهله السائل، هذا من حيث الأصل، ولكن مما لا شك فيه فأنه بهذا المعنى- طلب العلم أو الفهم يستحيل في حق الله سبحانه وتعالى؛ لأنه يعني جهله تعالى، وهذا محال عقلا ونقلا، لكن قد يستعمل الاستفهام على سبيل المجاز لا على سبيل الحقيقة، والسؤال هنا بلا شك لا يراد منه حقيقة الاستفهام، بل المراد منه لفت النظر السابق التنبيه واللوم على الوقوع فيه رغم ذلك التحذير المتكرر، ويتجلى هذا النوع من الاستفهام في السياق القرآني بشكل واضح وأسلوب يتميز به القرآن ينبغي الانتباه له وفهم مقاصده بشكل تفصيلي لإدراك الرسالة القرآنية بهذا الخصوص. وما جاء في القرآن على لفظ الاستفهام، فإنما يقع في خطاب الله على معنى أن المخاطب عنده علم ذلك الإثبات أو النفي حاصل، وقد تستعمل صيغة الاستفهام في غيره مجازا، وقد توسعت العرب فأخرت الاستفهام عن حقيقته لمعان، أو أشربته تلك المعاني. وقد وردت أدوات الاستفهام في سورة آل عمران سبع مرات، وأغراضها تفوق عددها تبعا لما تحمله الآيات من معان، فقد تكررت الهمزة في السورة أربع عشرة مرة، ووردت "كيف" أربع مرات، ووردت "أني" أربع مرات، ووردت "أي" مرتين، ووردت "لم" سبع مرات، ووردت "من" ثلاث مرات، وأخيرا وردت "هل" مرة واحدة. ونلاحظ أن أسلوب الاستفهام أحد الأساليب البلاغية التي كان لها حضورا لافتا في هذه السورة الكريمة، والذي بني عليه الخطاب القرآني في نسيجه الفني والفكري، وسيتم كذلك دراسة أسلوب الاستفهام في السورة لا وفق أدوات الاستفهام أو حسب الأغراض البلاغية؛ وإنما سيتم مرتبا وفق وروده في السورة؛ نظرا للعلاقة الوثيقة بين مجيء هذا الأسلوب وتدرج المضمون الفكري والحدث، وارتباط المعنى بتسلسل الأفكار وترتيبها في السورة؛ لكونه يشكل نسيجا لغويا متلاحما، فالأفكار في العمل الفني تمضي مترابطة متشابكة في إيقاع فني متواصل؛ يرتفع وينخفض وفق الإيقاع الفني الذي يعزفه الخطاب القرآني المبدع.

God bless him and grant him peace. The research dealt with the graphic study of the interrogative positions mentioned in this surah and an explanation of the importance of the interrogative. This is one of the advantages of the Arabic language, as its methods are diverse and its suitability for various sciences. Therefore, God has honored it by making it the language of the Holy Qur'an. The interrogative is a type of requesting construction, and it is one of the topics of semantics. It comes in two types: that which is based on the true meaning, and that which deviates from its true meaning into another or more meanings, such as denial, rebuke, exclamation, etc., and the rhetorical meanings to which the interrogative emerges do not have established rules. It is precise, organized, and reliable, but its perception depends on personal literary taste and on the verbal and moral clues that surround the question. It is natural for commentators to differ in their literary tastes and in the depth of what surrounds the question, to the point that they sometimes differed in the rhetorical meaning indicated by the question. In turn, the interrogative is very important in the emergence of science and legal rulings. When God sent Muhammad, may God bless him and grant him peace, as a prophet and messenger, many questions were posed to him in different forms that needed to be answered, until various sciences emerged from him in many fields, including monotheism, doctrine, jurisprudence, worship, and language. The origin of the interrogative style in Arab speech is that it is used to inquire about a matter that the questioner does not know, this is in principle, but there is no doubt that in this sense - seeking knowledge or understanding is impossible in the right of God Almighty, Because it means the Almighty's ignorance, and this is impossible in terms of reason and transmission, but the question may be used as a metaphor and not as a matter of fact, and the question here undoubtedly does not mean the truth of the question, but rather what is intended is to draw attention to the previous warning and blame him for falling into it despite that repeated warning, and this is evident. The type of questioning in the Qur'anic context in a clear manner and style that characterizes the Qur'an should be paid attention to and its purposes understood in detail in order to comprehend the Qur'anic message in this regard.

Whatever is mentioned in the Qur'an regarding the interrogative word, it occurs in God's speech in the sense that the addressee has knowledge of that affirmation or denial. The interrogative form may be used metaphorically elsewhere, and the Arabs expanded and delayed the interrogative from its real meaning, or imbibed it with those meanings. Interrogative tools appear in Surah Al Imran seven times, and their purposes exceed their number depending on the meanings they carry in the verses. The hamza is repeated in the surah fourteen times, "how" appears four times, "Anni" appears four times, and "Ay" appears twice. "Why" appears seven times, "who" appears three times, and finally "is" occurs once. We note that the interrogative style is one of the rhetorical styles that had a remarkable presence in this noble surah, and upon which the Qur'anic discourse was built in its artistic and intellectual fabric. The interrogative style in the surah will also be studied, not according to the interrogative tools or according to rhetorical purposes; Rather, it will be arranged according to its appearance in the Surah. Given the close relationship between the emergence of this style and the progression of the intellectual content and event, and the connection of the meaning to the sequence of ideas and their arrangement in the surah; Because it constitutes a cohesive linguistic fabric, the ideas in the artistic work proceed interconnected and intertwined in a continuous artistic rhythm. It rises and falls according to the artistic rhythm played by the creative Qur'anic discourse.