عناصر مشابهة

أسرار تفسيرية في التعبير بـ "الصدع" في السياقات القرآنية: الجزء الأول: إسناد الصدع إلى العقلاء وأثره في النظم

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Explanatory Secrets in the Expression of "The Crack" in Qur’anic Contexts: The First Part: Attribution of the Crack to the Wise, and its Effect on the Systems
المصدر:مجلة المدونة
الناشر: مجمع الفقه الإسلامي بالهند
المؤلف الرئيسي: راشد، أمل محمد عبدالفراج علي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج9, ع35
محكمة:نعم
الدولة:الهند
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:127 - 251
ISSN:2349-1884
رقم MD:1430274
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هذا البحث عنوانه: أسرار تفسيرية في التعبير بـ (الصدع) في السياقات القرآنية. الجزء الأول: (إسناد الصدع إلى العقلاء، وأثره في النظم)، وقد عني بدراسة المفردة (الصدع) في سياقاتها، والكشف عن حقيقتها، وأسرارها، وبيان تمكنها نظما، لإبراز إعجازها البياني، لغة، وبناء، وإعرابا، وصوتا. واتبعت فيه المنهج الاستقرائي، والتحليلي، والموضوعي. وخلص إلى أن المفردة متعينة في كل سياق، متمكنة في كل نظم، وتقرر أن ذلك يرجع إلى كل ما تفيده، وتدل عليه لغة، وبناء، وإعرابا، وصوتا، بما تعجز معه أي مفردة أخرى من القيام بدورها، أو حمل رسالتها، وأداء وظيفتها. وأن التعبير بالصدع قد جاء في كل سياقاته مرتبطا بمعاني: الظهور، والإعلان، الذي أعقب الخفاء، والإسرار، مع مراعاة الفصل، والتفريق. وأن ثم علاقة وطيدة، بين سياقاته، فهي تكمل بعضها بعضا، وتتعاون فيما بينها، لإظهار المنشود من ورائها. وقد اتصلت في مجملها بالقرآن: وحيا، ووعيدا، ووعدا. وأن الدلالة الصوتية للمفردة القرآنية من مكملات منظومة التفسير، ومقتضياته، وإهمالها يخل بهذا المقتضى، لإبعاد كثير من دلالاتها عن النظم الذي يتطلبها. ومن نتائجه: أن جميع فرائد النظم معجزة بيانية، قد بلغ تمكنها في نظمها مبلغا لا يبارى، وتحقق إعجازها بوجه لا يجارى. وأن اللغة العربية، هي الآلية المحتمة، للوقوف على ترجمة رسالتها، وإدراك وظيفتها، والسبيل المتعين، لاستخراج أسرارها، وبلوغ حقيقة إعجازها.

This research is entitled: Explanatory Secrets in the Expression of "The Crack" in Qur'anic Contexts. The first part: (Attribution of the crack to the wise, and its effect on the systems), and it was concerned with studying the term (the crack) in its contexts, revealing its truth, its secrets, and demonstrating its ability to systems; To highlight its graphic miracle, language, construction, syntax, and sound. I followed the inductive, analytical, and objective approach. And He concluded that the singular is specific in every context, capable in all systems, and it was decided that this is due to everything that benefits it, and is indicated by language, construction, syntax, and phoneme, as no other singular is unable to play its role, carry its message, and perform its function. And that the expression of the crack has come in all its contexts linked to the meanings: appearance, announcement, which followed invisibility, and secrecy, taking into account the separation and differentiation. And that there is a strong relationship, between its contexts, they complement each other, and cooperate with each other, to show the desired behind them. In its entirety, it relates to the Qur'an: a revelation, a threat, and a promise. And that the phonetic connotation of the Qur'anic vocabulary is one of the complements of the interpretation system, and its requirements, and neglecting it violates this requirement, to keep many of its connotations away from the system that requires it. Among its results: that all the unique systems are a metaphorical miracle, whose mastery of their systems has reached an unparalleled amount, and their miraculousness has been realized in an unparalleled manner. And that the Arabic language is the inevitable mechanism, to find out the translation of its message, and to realize its function, and the appointed way, to extract its secrets, and to reach the reality of its miraculousness.