عناصر مشابهة

الثقافة الوطنية في كتاب التاريخ المدرسي اللبناني

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة دراسات جامعية في الآداب والعلوم الإنسانية
الناشر: الجامعة اللبنانية - كلية الآداب والعلوم الإنسانية - مركز الأبحاث والدراسات
المؤلف الرئيسي: أبي فاضل، مروان (مؤلف)
المجلد/العدد:عدد خاص
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:119 - 146
ISSN:2707-1863
رقم MD:1429706
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:بدأ تعليم التاريخ في المدارس اللبنانية منذ عهد المتصرفية، وكانت كل منها تختار المواضيع التاريخية التي تناسبها، وتعتمد كتبا تتناول تاريخ فرنسا أو أوروبا أو تاريخ الشرق القديم. أما أول كتاب لبناني وضع لدراسة تاريخ لبنان فهو مختصر تاريخ لبنان لمؤلفه لحد خاطر. وبعد إعلان دولة لبنان الكبير، وضعت سلطات الانتداب المناهج التعليمية في العام 1924، وكان التباين على أشده في الكتب المدرسية التي وضعت خلال تلك الفترة، وقد برزت تيارات فكرية وطائفية متضاربة حول التاريخ اللبناني. جددت المناهج في العام 1946، ثم وضعت مناهج جديدة بين عامي 1968 و 1971، التزمتها إلى حد كبير الكتب المدرسية، وتقاربت نظرة اللبنانيين إلى التاريخ، ولكن المناهج افتقدت التعبير عن ثقافة وطنية واضحة المعالم، وذلك يعود إلى اختلاف نظرة اللبنانيين إلى ماضيهم ومستقبلهم. وضعت مناهج جديدة للتعليم في لبنان العام 1997، واستثنيت مادة التاريخ. مع العلم أن الحاجة ملحة اليوم لوضع مناهج جديدة، متجددة من حيث المضمون والمنهج، على أن يكون هدفها بناء ثقافة وطنية تدرس الماضي من خلال دراسات نقدية تقوم ركائزها على استخلاص العبر من الأحداث التاريخية، فلا تخفي المعلومات ولا تحرفها، بل ندرسها كما هي بالتوافق مع عمر الطالب وقدراته، مع التركيز على أن حدود الدول شهدت عبر تاريخها تبدلات كثيرة، وخاضت كثير منها حروبا أهلية كانت مدمرة لكل من شارك فيها من أبناء البلد، ولكنها خرجت منها إلى أنظمة مدنية وعلمانية منفتحة، وهي الثقافة الوطنية التي نطمح إليها لإخراج لبنان من شرنقة انتماءاته والمناطقية والمذهبية والطائفية إلى رحاب المواطنة اللبنانية الجامعة المنفتحة على محيطها والعالم.

Teaching history in Lebanese schools dates back to the Mutasarrifid era, during which each entity selected historical topics aligned with its interests and adopted books focusing on the history of France, Europe, or the ancient East. The first Lebanese book dedicated to the study of Lebanon's history was "A Brief History of Lebanon" by Hadd Khater. Following the establishment of the State of Greater Lebanon and the implementation of educational curricula by the Mandate authorities in 1924, significant disparities emerged in the textbooks developed during that period. Conflicting intellectual and sectarian currents surfaced in discussions about Lebanese history. Curricular revisions occurred in 1946, with further updates between 1968 and 1971 that closely adhered to textbooks, resulting in a convergence of the Lebanese perspective on history. However, these curricula fell short in articulating a distinct national culture. This deficiency can be attributed to differing views among the Lebanese people regarding their past and future. In 1997, Lebanon introduced new educational curricula that notably excluded the subject of history. Recognizing the current imperative to revamp educational frameworks, there is a pressing need for renewed curricula, both in terms of content and methodology. The primary goal is to cultivate a national culture that delves into the past through critical studies, emphasizing drawing lessons from historical events rather than concealing or distorting information. In this approach, the study of history is conducted in alignment with the student's age and cognitive abilities, emphasizing an accurate representation of historical events. It acknowledges the dynamic nature of country borders, recognizing that they have undergone numerous changes throughout history. Many nations have experienced civil wars that inflicted devastation on the entire populace involved. However, the emphasis lies on the post-conflict trajectory, where these nations emerged from the turmoil to establish open civil and secular systems. This evolution is central to the national culture that is envisioned. The overarching goal is to guide Lebanon out of the confines of regional, sectarian, and factional affiliations, steering it towards the embrace of a unified Lebanese citizenship that is open not only to its immediate surroundings but also to the broader global community. This abstract was translated by AlMandumah Inc.