عناصر مشابهة

السلطة في الفكر السياسي الشيعي المعاصر: العلامة محمد باقر الصدر نموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة دراسات جامعية في الآداب والعلوم الإنسانية
الناشر: الجامعة اللبنانية - كلية الآداب والعلوم الإنسانية - مركز الأبحاث والدراسات
المؤلف الرئيسي: أمين، هنادي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع13
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:101 - 116
ISSN:2707-1863
رقم MD:1429497
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:لم يكن الإمام محمد باقر الصدر، فقيها عاديا، بل تميز باطلاعه على قضايا العصر، وطرح رؤيته الفلسفية والفكرية في قضايا متعددة. ومن القضايا التي ناقشها وطرحها مفهوم السلطة ونظام الحكم وفق الفقه الشيعي. يتطرق هذا البحث إلى رؤى الشيعة المختلفة لمفهوم السلطة ونظام الحكم. ثم يعدد أبرز رجال الدين الذين اقترحوا مشاركة الفقيه في الحكم عبر ولاية الفقيه. ومن بعد، يعالج رؤية محمد باقر الصدر للسلطة، وهو الذي كان يؤمن بإقامة الدولة الإسلامية، ولكن في المرحلة الرابعة بعد تشبع المجتمع بالدعوة، وبناء القاعدة الشعبية وهذا ضروري قبل استلام السلطة. وفي الواقع كانت أفكاره حول نظام الحكم الإسلامي، متأثرة بمؤلفاته وبأفكار جمال الدين الأفغاني، والشيخ محمد عبده، والشيخ النائيني، وأبو الأعلى المودودي... نتيجة لتدفق الفكر الحديث من أوروبا، حول الدولة والديمقراطية والدستور والمرأة والحرية والقانون والأنظمة الاقتصادية والاجتماعية. وبالنسبة إلى العمل السياسي، كان لظهور فرع للإخوان المسلمين سنة ١٩٤٨ في العراق، وللتجربة الحزبية للإخوان المسلمين، أثر بالشيعة العراقيين ولاسيما محمد باقر الصدر، كما أثرت ثقافة الإخوان وكتابات الشيخ حسن البنا وسيد قطب في ثقافة العمل الحزبي الإسلامي الشيعي العراقي. وبالخلاصة، ونتيجة هذا التفاعل مع التيارات الغربية والحركات المجددة، يعتبر محمد باقر الصدر المجدد والحجة، والمطور للفكر الديني والسياسي الشيعي.

Imam Muhammad Baqir al-Sadr was not merely an ordinary jurist; rather, he distinguished himself with his profound knowledge of contemporary issues and his ability to present a philosophical and intellectual vision on a variety of matters. One of the pivotal issues he addressed was the concept of authority and the system of government according to Shiite jurisprudence. This research delves into the diverse Shiite perspectives on the concept of authority and the system of government. It then outlines the notable clerics who advocated for the involvement of Jurist (Faqih) in governance through the concept of Guardianship of the Islamic Jursit (Wilayat e Faqih). The study further explores Muhammad Baqir al-Sadr's vision of power. He believed in the establishment of an Islamic state. However, he believed that this should occur in the fourth stage, following the saturation of society with the Islamic call and the construction of a solid popular base—an essential prerequisite before assuming power. Al-Sadr's ideas on the Islamic system of government were influenced by different views and writings of Jamal al-Din al-Afghani, Sheikh Muhammad Abduh, Sheikh al-Naini, and Abu al-Ala al-Mawdudi. These influences stemmed from the influx of modern European thought on topics such as the state, democracy, constitution, women's rights, freedom, law, and economic and social systems. In terms of political influences, the emergence of a branch of the Muslim Brotherhood in 1948 in Iraq and the experiences of the Muslim Brotherhood had a notable impact on Iraqi Shiites, particularly Muhammad Baqir al-Sadr. The Brotherhood's culture and the writings of figures like Sheikh Hassan al-Banna and Sayyid Qutb also left their mark on the culture of the Iraqi Shiite Islamic party. In conclusion, as a result of his interaction with Western trends and modernist movements, Muhammad Baqir al-Sadr is regarded as a reformer, authority, and developer of Shiite religious and political thought. This abstract was translated by AlMandumah Inc.