عناصر مشابهة

دراسة تحليلية لأعمال التصميم الداخلي والأثاث لجماعة الهزازين كنواة لفكر تصميمي يتعدى حدود الزمن

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:An Analytical Study of Interior Design and Furniture Works for Shakers Group as a Nucleus of a Timeless Design Thought
المصدر:مجلة الفنون والعلوم التطبيقية
الناشر: جامعة دمياط - كلية الفنون التطبيقية
المؤلف الرئيسي: فرغلي، ياسر علي معبد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: سعد، ولاء محمد محمد (م. مشارك), مرغم، علياء عزت حسن محمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج10, ع4
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:179 - 200
رقم MD:1429064
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:في عام 1774 ظهرت جماعة أطلقت على نفسها جماعة الهزازين- The shakers وهم طائفة دينية ازدهرت معظم القرن التاسع عشر، شكلت أعمال الأثاث وتكوينات التصميم الداخلي التي ظهرت لديهم أسس تصميمية تبرز فلسفتهم من خلال البساطة والتجريد وقلة الزخارف والتناسب والنسب، وهو ما جعل تصميماتهم ذات قيم جمالية وتأثير إيجابي على المصممين الأمريكيين لعقود وأكسب أثاث جماعة الهزازين حياة أخرى وجعله مصدر لإنتاج أثاث إبداعي وفكر جديد متطور لا ينتهي. فقد كان الذوق العام في هذا الوقت متشبع بزخم وثقل عصر الباروك، فاتخذت هذه الجماعة من البساطة والوضوح مع الحفاظ على القيم الوظيفية منطلقا لها في التعبير عن فلسفتها وتشكيل عناصرها، فشكلت بذلك تراث أمريكي مبدع وقيم ثابتة يمكن توارثها خلال عقود وأجيال، وتقوم فكرة هذا البحث على تحديد مدى تأثير جماعة الهزازين على تصميم الأثاث والتصميم الداخلي على مر العصور. وتتحدد مشكلة البحث في عدة تساؤلات... ما هي أهم مبادئ التصميم لدى جماعة الهزازين؟ وهل لجماعة الهزازين بعض الموروثات الفكرية التي أثرت على جماعات التصميم اللاحقة والتي يمكن أن تساعد المصمم المعاصر وتوفر له مصادر الإبداع وعمل أفكار تتواكب مع العصر الحالي؟ ويهدف البحث إلى دراسة فلسفة ومبادئ التصميم لدى الهزازين وتحليلها بهدف إيجاد مدى تأثير جماعة الهزازين على مر العصور وذلك من خلال عمل الدراسات الوصفية والتحليلية لنماذج من أثاث الهزازين وفراغاتهم والنماذج المستلهمة منها.

In 1774, A group appeared that called itself The Shakers, and they are a religious sect that flourished for most of the nineteenth century. Furniture and interior design spaces that appeared to them formed a distinctive expression that highlights their philosophy through the various design principles related to simplicity, abstraction, lack of decoration, proportionality and proportions, which is what Making it aesthetically pleasing and a positive influence on American designers for decades that has given shakers furniture a new life and made it a source for creative furniture production and endless new thought. The public taste at this time was saturated with the momentum and weight of the Baroque era, so this group took simplicity and clarity while preserving functional values as a starting point for expressing its philosophy and forming its elements, thus forming a creative American heritage and fixed values that can be inherited through decades and generations. The idea of this research is to determine the extent of the influence of shakers on furniture design and interior design throughout the ages. The research aims to study and analyze the design philosophy and principles of shakers in order to find the extent of the influence of them over the ages, through the work of descriptive and analytical studies of models of shakers' furniture and their spaces and the models inspired by them. The research problem is determined by several questions... What are the most important design principles for shakers? What is the impact of the shakers' philosophy on modern and contemporary designs? Does the group of shakers have some intellectual legacies that can help the contemporary designer and provide him with sources of creativity and create ideas that keep up with the current era?