عناصر مشابهة

دراسة أثرية فنية لمجموعة من أغطية الرأس في ضوء مجموعة جديدة محفوظة بقصر المنيل بالقاهرة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:An Archaeological and Artistic Study of a Group of Head Coverings in the Light of a New Group Preserved in the Manial Palace in Cairo
المصدر:المجلة العلمية بكلية الآداب
الناشر: جامعة طنطا - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الجربيد، داليا علي علي علي محمد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: عبدالرازق، رأفت (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع52
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:1119 - 1143
ISSN:2735-3664
رقم MD:1428085
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:لقد أظهر أبناء الأسرة العلوية حرصهم الشديد وعنايتهم الفائقة بالأزياء والموضة والصناعات النسيجية عموما ولقد انعكس هذا الاهتمام والعناية والتطور على الأزياء المدنية عامة وأزياء النساء الكسوات الخاصة بهم فلقد حرص على الظهور في كافة المناسبات والاحتفالات والمواكب.......... وغيرها في أبهى صورهن وأجمل حليهن وكامل زينتهن حتى وصل الأمر إلى تأثر العامي بالخاصة في ملبسهم ومظهرهم وزينتهم. وتهدف هذه الدراسة الخاصة بأغطية الرأس والتي تعد تحف فنية قيمة جديرة بالبحث والدراسة، خاصة أن الحرفين والصناع والفنانين من المصريين وأبناء الجاليات الأجنبية والصناع الأجانب أبدعوا وابتكروا في صناعتها وزخرفتها وأظهروا مهارة فائقة في إنتاجها وصناعتها وأنتجوا أنواعا مختلفة من أزياء وكسوات النساء ذات طرز شرقية تارة وطرز غربية أوربية حديثة تارة أخرى، والتي تعد بمثابة تحف فنية ولطائف ونفائس قيمة تذخر بها المتاحف المصرية والمجموعات الخاصة التي تتصدى لها هذه الدراسة. وترصد هذه الدراسة كذلك مدى عناية حكام الأسرة العلوية بصناعة النسيج والزى، وأغطية الرأس فصناعة الزي تقوم على عنصري الإبداع والتقليد، فضلا عن العنصر التطبيقي كما تعطي البعد الحضاري والفني لأي مجتمع لذلك تظهر الحاجة إلى دراسة هذا الموضوع بكل ماله من خصائص وأنواع مسميات وتحليل محتواه الفني والصناعي، والتي تعد بدورها هي الأخرى مقياسا للذوق العام ومظهر من مظاهر التأنق والعز والجاه والأبهة والرفاهية فهي تعكس المفهوم الجمالي للذوق وحسن المظهر والهندام. وتعد صناعة أغطية الرأس على جانب كبير من الأهمية نظرا لكونها وثائق مادية هامة تكشف ملامح وسمات هذا العصر فهي بمثابة مرآة تعكس ظروفه وطبيعة وقائعه المختلفة اقتصاديا، فنيا، اجتماعيا ثقافيا حيث أن هذا الموضوع له طبيعة أثرية فنية حضارية. تعتبر أغطية الرأس والوجه من أكثر أجزاء الملابس التي اختلفت عند المرأة بمختلف مستوياتها مكانة وأهمية بالمقارنة بغيرها من أجزاء الملابس الأخرى. لذلك عرفت عدة أنواع من هذه الأغطية، وتفنن النساء في زخرفتها وتزينها لتكون عنصرا مكملا من عناصر التميز وإبراز الجمال. وقد تعددت وتنوعت أغطية الرأس للنساء خلال عصر أسرة محمد علي فكن يرتدين المناديل والتي كن يطلقن عليه عليها (الفارودية) وكذلك كانت النساء يرتدين العمائم المختلفة الأشكال والألوان والأحجام وكان يطلق على هذه العمائم (العزيزية أو القرصة) كما كانت النساء يرتدين الطواقي والتي كانت تسمى بالكور، كما كانت النساء يرتدين (الباريهات) Beret.

The sons of the Alawite family have shown their keen interest and great care in fashion, fashion, and textile industries in general. This interest, care, and development has been reflected in civil costumes in general and their women's clothing. He was keen to appear on all occasions, celebrations, and processions…. And others in their best forms, their most beautiful jewelry, and their complete adornment, until it came to the point that the common people were affected by the special in their clothes, their appearance, and their adornment. The purpose of this study is to cover head coverings, which are valuable artifacts worthy of research and study, especially since the Egyptian craftsmen, artisans, and artists, children of foreign communities, and foreign craftsmen were creative and innovative in their manufacture and decoration, and they showed great skill in their production and manufacture, and they produced different types of women's fashion and clothing, with sometimes oriental styles. Modern Western European at other times, which are considered as artistic masterpieces, delicacies and valuables of value that are abundant in Egyptian museums and private collections that this study deals with. This study also monitors the extent to which the rulers of the Alawite family took care of the textile industry, clothing, and head coverings. The costume industry is based on the elements of creativity and tradition, as well as the applied element. It also gives the cultural and artistic dimension to any society. Therefore, the need appears to study this subject with all its characteristics and types of names and analyze its technical and industrial content, which in turn is also a measure of public taste and a manifestation of elegance and glory. Prestige, pomp, and luxury reflect the aesthetic concept of taste, good looks, and grooming The headgear industry is of great importance due to the fact that it is an important physical document that reveals the features and characteristics of this era. Head and face coverings are among the most important parts of women's clothing that differ in status and importance compared to other parts of clothing. Therefore, I knew several types of these coverings, and women excelled in their decoration and adornment to be a complementary element of the elements of distinction and highlighting beauty. There were many and varied head coverings for women during the era of Muhammad Ali's family, so they wore handkerchiefs, which they used to call him (the Farodia). Likewise, women wore turbans of different shapes, colors, and sizes, and these turbans were called (Azizia or Al-Qarsa). Women also wore caps, which were called balls. Women also wore berets.