عناصر مشابهة

دلالات اللون في معلقة امرئ القيس

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Connotations of Color in Imru-Al-Qays' Suspended Odes
المصدر:مجلة أبحاث في اللغة والأدب الجزائري
الناشر: جامعة بسكرة - كلية الآداب واللغات - قسم الأدب واللغة العربية
المؤلف الرئيسي: بركاني، حياة (مؤلف)
المجلد/العدد:مج17, ع1
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:99 - 116
DOI:10.37136/1468-017-001-006
ISSN:1112-6280
رقم MD:1425212
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعد شعر المعلقات من أهم النصوص التي احتفت بالحضور اللوني الذي منحها بعدا دلاليا عميق ونتيجة للعلاقة الوطيدة بين الشعر واللون؛ إذ هي ليست اعتباطية محضة، وإنما تخضع لقوانين علامية شاملة وثابتة ينبثق عنها عدد لا حصر له من الدلالات وهذا ما سيحاول البحث الكشف عنه من خلال الإجابة عن الأسئلة الجوهرية التالية: كيف وظف أمرئ القيس اللون في معلقته؟ وماهي طرائق حضوره؟.

The Hanging Odes, or the so-called the Hanged Poems, is a literary composition of great importance in the Arabs' pre-islamic culture, written in metrical feet with rhythmical lines by prominent literate poets. According to many scholars, this kind of literary work, i. e Al- M'ualakat, is for sure a set of texts or written forms that are rich in cultural heritage as it is full of colourful variations of meanings in context. This nuance gives a certain type of semantic dimension throughout the rythmical verses and reinforces the deeper relationship between colour features for senses on the one hand and poems in general on the other hand. Such a reliable connection is not only arbitrary, but submits mainly to semantic structures highly based, that results as well in uncountable sects of signs, Our research paper is precisely credited to answer this and react to those investigations that are listed below: How did Oumro el- Kai's utilise those references for colour in his verses !? In what ways did he present that in his Standings?.