عناصر مشابهة

أصوات البؤس الصامت تحت الشمس

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حوليات آداب عين شمس
الناشر: جامعة عين شمس - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: شحاتة، رضا عبدالحي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج 37
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2009
الصفحات:275 - 328
ISSN:1110-7227
رقم MD:142487
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يتعرض هذا البحث بالدراسة النقدية المقارنة لشخصيتي ستيفي (Stevie) وينجي (Benjy) في روايتي جو زيف كونراد العميل السري The Secret Agent (1907)، ووليم فوكنر الصوت والغضب (1929)، The Sound and the Fury كي تكشف عن كيفية مساهمة هاتين الشخصيتين في التعبير عن رؤية الكاتبين للعالم من حولهما، فمن خلال شخصية Stevie محدودة الذكاء يهاجم كونراد القوى الاجتماعية والسياسية المجنونة السائدة في عصره وكذلك الفهم التقليدي للأشياء والبلاغة الخالية من المعنى التي تحل محل الفعل والادعاءات التي تحاول أن تبدو حقيقية. وفي المقابل يقوم فوكنر من خلال شخصية المختل عقليا Benjy بتسجيل مراحل انهيار واندثار أسرته الأرستقراطية في جنوب الولايات المتحدة في بداية القرن الماضي والتي عانت بسب أب سكير، وأم مسيطر عليها الخوف من المرض، وأخ تسيطر عليه فكرة الانتحار، آخر مشغول بجمع بالمال بطرق ملتوية، وأخت منفلتة أخلاقيا. وعلى الرغم من وعيه المحدود إلا أن Benjy يصبح في النهاية معيار للحكم على الالتزام الأخلاقي لمن حوله من أفراد أسرته.

This paper examines the characters of the half-idiot Stevie in Joseph Conrad's The Secret Agent (1907), and the near-mindless Benjy in Faulkner's The Sound and the Fury (1929), in order to realize how each functions as a significant part of the overall vision of each writer. Each character lives in a family that is, one way or the other, malfunctioning. In Stevie's case his family is suffering because of brutal social and political forces in the outside world. Therefore in him Conrad formulates a discourse of madness by means of which he attacks the madness of those social and political forces prevalent in his times. In an indirect way he also criticizes the conventional perception of things and criticizes empty oratory substituting action and false appearances pretending to be sincere convictions. In a similar manner Stevie's near counterpart—Benjy—in Faulkner's novel goes beyond his limited consciousness to become a symbol of pain and innocence and a witness to his aristocratic family's decline. Unlike Stevie's family that was brought down by outside social and political forces, Benjy's collapse was linked to an alcoholic father, hypochondriac mother, a suicidal brother and another money obsessed one as well as a promiscuous sister. Although his only response is through moaning and crying, Faulkner's Benjy records events related to the collapse of his family. In spite of his limited consciousness he becomes an "instrument" by which the moral quality of the members of his family can be judged.