عناصر مشابهة

الضبط والتحديد بين الثابت والمتغير في الشريعة الإسلامية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Regulation and Limitation between the Constant and the Changing in the Islamic Law
المصدر:مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة والدراسات الاسلامية
الناشر: جامعة أم القرى
المؤلف الرئيسي: الصليهم، محمد علي محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع94
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:50 - 68
ISSN:1658-8738
رقم MD:1422389
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:دل استقراء موارد الشريعة وتصرفاتها في كلياتها وجزئياتها وفي جميع أحوالها، أن من المعاني والحكم الملحوظة للشارع حال التشريع، الضبط والتحديد، ولئن كانت قوة الجزم بكون الشيء مقصدا شرعيا تتفاوت بمقدار فيض ينابيع الأدلة ونضوبها، فإن وفرة الأدلة على ثبوت مقصد الضبط والتحديد تمحضه لأن يكون قطعيا من حيث ثبوته. ولعل الإشكال المطروح هنا: ما هي أنواع الضوابط والحدود التي نيطت بها الأحكام؟ وما هي أنواع المسائل التي ناطها الشرع الإسلامي بالضبط والتحديد؟ وكيف تم ضبطها وتحديدها منهجا ودلالة؟ وهل يجوز الاجتهاد فيما ضبطته الشريعة الإسلامية وحدته؟ لأجل ذلك فقد قسمت بحثي إلى مقدمة ومبحثين، وخاتمة، تناولت في المبحث الأول: الضبط والتحديد المفهوم والوسائل والأساليب وتناولت في المبحث الثاني: خاصية الثبات والتغيير في التشريع الإسلامي، وانتهيت إلى جملة من النتائج لعل أهمها: 1. أن جملة الاعتبارات لمقصد الثبات والتحديد في التشريع الإسلامي ترجع لأمرين: الأول: انبناء الأحكام على وصف الفطرة، والثاني: أن الأحكام الشرعية حقائق لا أوهام. 2. أن جملة الاعتبارات لمقصد التغيير في التشريع الإسلامي ترجع الأمرين: الأول: انبناء الأحكام على مبدأ التيسير ورفع الحرج واعتبار المقاصد والعلل، والثاني: تغير الفتوى واختلافها بحسب تغير الأزمنة والأمكنة والأحوال والنيات والعوائد.

The extrapolation of the sources of the Shari'ah law and its actions, in its totality and parts and in all comprehensive and detailed principles in all conditions have shown that among the intents and wisdoms regarded by the Sharī'ah during law-making is regulation and limitation, and if the strength of emphasizing that something is an objective of the Shari'ah is gauged with the volume of proofs and their quality, then the copious proofs available on the objective of regulation and limitation qualify it to be a definite one in terms of authenticity. Perhaps, I subdivided, my research into an introduction, two sections, and a conclusion. In the first section, we discussed control and definition in terms of concept, means and approaches. In the second section, we addressed the characteristic of the peculiarity of consistency and change in the Is- lamic legislation? In this research we concluded a number of findings, including: 1. That the considerations for the objective of consistency and limitation in the Islamic legislation generally could be traced to two issues: the first: Basing rulings on a description, of nature, and secondly: that the Sharī'ah rulings are reali- ties not assumptions. 2. That the total considerations for the purpose of change in Islamic legislation could be traced to two issues: The first: The rulings are based on the principle of facilitation, removal of embarrassment, and consideration of objectives and reasons, the second, verdict changes and differs according to the change in times, places, circumstances, intentions, and customs.