عناصر مشابهة

القافية في شعر خليل مردم بك

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة أسوان -كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: عبداللاه، أحمد عبدالحميد محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع14
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:108 - 134
رقم MD:1421469
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:اهتم الشاعر بظاهرة القافية الموحدة في معظم قصائده، سيرا على النمطية القديمة، مما يدل على المحافظة على الأصالة عمليا، فساعد على التعبير عن أغراضه ومشاعره بصوت الروي المناسب حسب ما تقتضيه التجربة الفنية، كما جاءت حركة الروي غالبا تناسب حال الشاعر وسياق الكلام، فاستخدم الضمة للدلالة على الأنفة والفخامة وذلك في مقام الفخر وتذكير أمته بماضيها التليد، والعمل على إيقاظ أبناء وطنه ونفض غبار الذل والهوان، وبث روح الحماسة والفداء، وكذلك استخدم الكسرة للدلالة على الرقة واللين مما يتناسب مع أحزانه وآلامه وضعف وطنه وشوقه وآماله. ومن الملاحظ أن القافية عند الشاعر جاءت غالبا إما موصولة أو موصولة مردوفة أو موصولة مؤسسة، وهذا يدل على ميله الشديد لاستخدام حروف المد للمساهمة في الموسيقى الخارجية للنص، والتعبير عن أحزانه الذي عم قصائده. كما استعان بالقافية المتنوعة بنسبة قليلة بقصائده، وهي سمة حديثة أخرجت النص من النمطية التقليدية القديمة، حتى لا يدع مجالا بالإحساس بالرتابة وتحدث إيقاعا حزينا يتناسب مع صد وهجران محبوبته وآهاته وأحزانه.

The poet paid attention to the unified rhyme phenomenon in most of his poems, following the old stereotypes, which indicates the preservation of originality in practice, so he helped express his purposes and feelings with the appropriate narration voice as required by the artistic experience, and the narration movement often came to suit the poet’s condition and the context of speech, so he used the dhamma To denote pride and majesty, in a place of pride and to remind his nation of its ancient past, and to work to awaken his countrymen and shake off the dust of humiliation and humiliation, and spread the spirit of enthusiasm and redemption, as well as using the shard to denote tenderness and softness, which is commensurate with his sorrows, pains, weakness of his homeland, his longing, and his hopes. It is noticeable that the poet's rhyme was often either connected, joined, or connected, and this indicates his strong tendency to use long letters to contribute to the external music of the text, and to express his sorrows that permeated his poems. He also used the varied rhyme in a small percentage in his poems, which is a modern feature that brought the text out of the old traditional stereotypes, so as not to leave room for a sense of monotony and to produce a sad rhythm commensurate with the rejection and abandonment of his beloved, his groans and sorrows.