عناصر مشابهة

التكرار الصوتي في احتجاجات الإمام الرضا "عليه السلام"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Phonetic Repetition in the Protests of Imam Reza "Peace be upon him"
المصدر:مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية
المؤلف الرئيسي: كيطان، محمد حسن (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الشريفي، علي حسوني (م. مشارك), المعموري، علي عبيس حسين علي (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج13, ع4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:1521 - 1538
DOI:10.33843/1152-013-004-062
ISSN:2227-2895
رقم MD:1420601
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يسلط البحث الضوء على ظاهرة التكرار الصوتي التي تعد من أبرز الظواهر الصوتية التي تخدم الحجاج والاحتجاج، والتي يتخذ المتكلم منها وسيلة للتعبير عن أدلته وبراهينه بصورة مباشرة عن طريق التكرار الحرفي أو اللفظي أو الجملي؛ لغاية التأثير في المتلقي وإقناعه، فنجد المتكلم يثري خطابه الحجاجي بظواهر صوتية مختلفة منها التكرار، إذ يقدم دلالات تنبيهية وأخرى جمالية ذات تأثير فعلي ينسجم مع طبيعة المتلقي العقلية والنفسية، وكذلك يراعي المتعلقات الخارجية. فيعد التكرار الصوتي من أبرز التقنيات الأسلوبية والصورية الناقلة للحدث الخطابي والمصورة لتفاصيله الدلالية ويمكن القول أن للتكرار أهمية في رسم إيقاع الحدث الكلامي وتوجيه بالوجهة التي يرها المتكلم تفضي إلى التأثير في سامعه، وقد تميزت اللغة العربية بظاهرة التكرار الرقيق الذي لا تكلف فيه ولا خشونة فيه والتي تستعذبه الأسماع وتهواه النفوس فيطبع المعاني في الأذهان، لذا نرى العرب قد تفننوا بالتكرار الصوتي وقد جعلوا منه أسلوبا تنبيها مباشرا بطريقة فنية وأدبية لا تخدش الأسماع، وأكثر النصوص العربية لا تخلوا من التكرار الصوتي أو التكرار اللفظي أو الجملي التركيبي فهذه كلها أدوات لغوية لسانية يلجأ إليها منشئ النص الخطابي في إظهار معانيه ودلالاته بالتركيز والتشديد على صياغات ما سواء أكانت نغمية موسيقية من خلال انتقاء الأصوات وترتيبها، أو من خلال الألفاظ بإعادة تكرارها أو تكرار تراكيب بعينها وهذه كلها تأتي من باب توكيد المعاني والدلالات. جرت احتجاجات الإمام الرضا (عليه السلام) في مجلس المأمون، وقد تنوعت على مستوى المضامين بتنوع الشخوص وخلفياتهم الدينية والثقافية، فكان للتكرار الصوتي دور في تقوية المعاني التي أراد الإمام الرضا (عليه السلام) توظيفها في العملية التخاطبية التحاججية وفق رؤية مرسومة وذات أبعاد منطقية تلزم المستمع بما يريده المتكلم.

The research highlights the appearance of sound repetition, which is one of the most prominent sound phenomena that serve pilgrims and protests, and which the speaker uses as a way to express his evidence and proofs directly through literal, verbal, or sentence repetition; For the purpose of influencing the recipient and persuading him, he finds that the speaker is different from the speech of the Hajj, and the repetition is different from it, as it gives indications of caution and other beauty, and its effect is in harmony with the nature of the recipient's mind and soul. Vocal repetition is considered one of the most prominent stylistic and visual techniques that convey the rhetorical event and illustrate its semantic details. It can be said that repetition is important in drawing the rhythm of the verbal event and directing it in the direction that the speaker sees that leads to influencing the listener. The Arabic language has been characterized by the phenomenon of gentle repetition in which there is no affectation or harshness in it. It is tormented by the ears and desired by the souls, so it imprints meanings in the minds. Therefore, we see that the Arabs have mastered phonetic repetition and have made it a method of direct warning in an artistic and literary way that does not offend the ears. Most Arabic texts are not devoid of phonetic repetition or verbal or syntactic repetition. These are all linguistic tools to which one resorts. The creator of the rhetorical text is to show its meanings and connotations by focusing and emphasizing certain formulations, whether they are musical tonality through the selection and arrangement of sounds, or through words by repeating them or repeating specific structures, and all of these come from the point of emphasizing the meanings and connotat. The protests of Imam al-Ridha (peace be upon him) took place in al-Ma’mun’s council and we find that they varied at the level of content, with the diversity of the people and their religious and cultural backgrounds. The phonetic repetition had a role in showing the indications of Imam al-Ridha (peace be upon him) intended in directing the conversational process of argument according to a drawn-out vision and dimensions. Logical obliges the listener to what the speaker wants.