عناصر مشابهة

الأزياء ومفهوم المغايرة في العرض المسرحي العراقي المعاصر

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Fashion and Contrasting in the Contemporary Iraqi Theater Show
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: كامل، رؤى حامد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع108
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:113 - 128
ISSN:1819-5229
رقم MD:1420583
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:استند العرض المسرحي منذ بدايته على مبدأ الديمومة والاستمرارية والتجدد والابتكار في بنية عناصره البصرية ولا يمكن تحقق تلك الابتكارات وفاعلية الاستمرارية من دون البحث عن كل ما هو جديد ومغاير على المستوى (الشكل والمضمون) من اجل خلق صورة ذات سمات مبتكرة وفعالة في الخطاب المسرحي، ومن بين عناصر العرض المسرحي (الأزياء المسرحية) التي خضعت للمغايرة منذ بدايات المسرح وحتى الآن، ومن أجله تم إجراء البحث الحالي بتساؤل مشكلة البحث: ماهي المغايرة للأزياء في العرض المسرحي العراقي المعاصر. و(الإطار النظري) المبحث الأول: مفهوم المغايرة في العرض المسرحي، المبحث الثاني: الرؤية المغايرة بالتيارات المسرحية، المبحث الثالث: المغايرة للأزياء شكلاً ومضموناً، ومؤشرات للإطار النظري. وجاء (إجراءات البحث) مجتمع البحث ومنهج البحث: الوصفي التحليلي أو عينة البحث (عرض مسرحية مكاشفات) وجاء النتائج الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ومن اهم النتائج: 1-أن إحداث مغايرة بالأزياء يخضع لاشتراطات فكرة المسرحية وإحداثها وهذا ما نجدة واضحاً في جميع أزياء شخصيات مسرحية (مكاشفات) في الشخصيات (الحجاج، وعائشة، والخادم). 2-المغايرة بالأزياء لا تعني التشوية وعدم الوضوح في أشكالها وإنما تتبع خطوات في التصميم ذات إبعاد علمية وتطبيقية تنتج زياً مغايراً قابلاً للفهم والإدراك. وختم البحث بقائمة المصادر....

Since its inception, the theatrical performance has been based on the principle of permanence, continuity, renewal and innovation in the structure of its visual elements. These innovations and the effectiveness of continuity cannot be achieved without searching for everything that is new and different at the level (form and content) in order to create an image with innovative and effective features in the theatrical discourse, and from Among the elements of the theatrical performance (theatrical costumes) that have been subject to variation since the beginning of the theater until now, and for this purpose, the current research was conducted with the question of the research problem: What are the variations of costumes in the contemporary Iraqi theatrical performance. And (theoretical framework) the first topic: the concept of contrast in theatrical performance, the second topic: the different vision of theatrical currents, the third topic: the differentiation of costumes in form and content, and indicators of the theoretical framework. The (research procedures) came from the research community and the research method: descriptive analytical or research sample (presentation of a play of revelations). The results came as conclusions, recommendations and suggestions, and the most important results are: 1- The events in different costumes are subject to the requirements of the idea of the play and its events, and this is what we find evident in all the costumes of theatrical characters (disclosures) in the characters (Al-Hajjaj, Aisha, and the servant). 2- Contrasting with costumes does not mean distortion and lack of clarity in their forms, but rather follow steps in design with scientific and applied dimensions that produce a different costume that is comprehensible and understandable. The search concluded with a list of sources ...