عناصر مشابهة

مقولات التجريب "التأثيث - التواصل - الجاهزية": قراءة نقدية في كتاب جماليات التجريب القصصي للدكتور جاسم خلف الياس

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Experimental Categories "Furnishing - Communication – Readiness": Read Reviews in the Book Aesthetics of Narrative Experimentation by Dr. Jassim Khalaf Elias
المصدر:مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية
المؤلف الرئيسي: عبدالله، جعفر أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج13, ع4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:261 - 284
DOI:10.33843/1152-013-004-013
ISSN:2227-2895
رقم MD:1419973
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن التفاضل بين القاص والناقد يأتي عبر استشعار اللذة الكتابية بين الاثنين، ومدى حكم الناقد وتفاعله مع المادة السردية، إن نقد الدكتور جاسم خلف إلياس في كتابه (جماليات التجريب القصصي/ التعبيري/ الانزياح النوعي، التقاني) في هذا المقام، لم تتحكم فيه علاقة أو اندفاع يذكر أو حتى مجاملة نقدية، على العكس من ذلك لقد وظف الناقد كل الافتراضات والتأويلات بأدواته النقدية، ودقق في النقود التي سبقته حول ما كتب عن القاص محمود جنداري، فكان يتحدث باستراتيجية بناءة، وقياس تقويمي لا شك فيه، لقد حاول الناقد عبر خياله الوصول إلى مساحات من خيال القاص، وهذا الأمر يحتاج إلى خبرة ودقة وتمحيص، ويظل النقد الفيصل في الحكم على النص المقروء في معاينة البنية الفوقية (النقد والناقد) والبنية التحتية ا(لقاص وما وراء قصه) في لحظة صدام وسيرورة دائمتين. انقسم البحث على محاور عدة جاءت متصلة ومتسلسلة بصورة متعاقبة وهي على محاور: مهاد إجرائي تناول سلطة التجريب، والتجريب واختراق البراهين، ثم تتابعت المقولات كالآتي: المقولة الأولى: استراتيجية الكتابة النقدية وضمت المقولة الثقافة النقدية الموضوعية/ التدريج المنهجي، وكان محور المقولة: الناقد انطلاق نحو الحقيقة، والناقد ومفهوم القنص الجمالي. المقولة الثانية: حفريات اصطلاحية مجابهة النص. إذ ضمت المقولة التعبيرية الواقعية عند الناقد عبر تيار الوعي والمونولوج الداخلي والتداعي الحر والحلم الرؤيا والمناجاة. المقولة الثالثة: البراعة النقدية ودينامية التواصل، وضمت المقولة نقد المصطلح ونقد الناقد وتفكيك النص الجنداري على وفق آلية نقدية متخصصة. المقولة الرابعة: التفاعل العنواني/ التوازي والتواصل؛ فالعناوين كانت لها أبعاد سايكولوجية توازت وتواصلت مع بقية العناوين في نسيج لا مرئي.

The differentiation between the storyteller and the critic comes through sensing the written pleasure between the two, and the extent of the critic's judgment and interaction with the narrative material. Little rush or even monetary courtesy. On the contrary, the critic employed all the assumptions and interpretations with his monetary tools, and checked the criticism that preceded him about what was written about the storyteller Mahmoud Jandari. He was speaking with a constructive strategy, and an undoubted evaluation measure. To areas of the storyteller's imagination, and this matter requires experience, accuracy, and scrutiny, and criticism remains the decisive point in judging the text read in examining the superstructure (criticism and the critic) and the substructure (the narrator and what is behind his story) at a moment of permanent clash and process. The research was divided into several axes that came connected and sequentially in a successive manner, and they are on axes: a procedural thalamus dealing with the authority of experimentation, experimentation and penetration of proofs, then the statements followed as follows: The first argument: the strategy of critical writing. The argument included the objective critical culture/methodological grading. The focus of the argument was: the critic is a starting point towards the truth, and the critic and the concept of aesthetic sniping. The second argument: idiomatic excavations confronting the text. The critic's realistic expressive saying included the stream of consciousness, the internal monologue, the free association, the dream, the vision, and the soliloquy. The third argument: Critical ingenuity and the dynamism of communication. The argument included criticism of the term, criticism of the critic, and deconstruction of the gender text according to a specialized critical mechanism. The fourth argument: title interaction /parallelism and communication; The headlines had psychological dimensions that paralleled and connected with the rest of the headlines in an invisible fabric.