عناصر مشابهة

بررسى صرفى – معناشناختى تگواژهاى مشتق ومشتق – مركب در اشعار ژاله اصفهانى المقاطع المشتقة والمشتقة – المركبة في اشعار ژاله اصفهانى: دراسة صرفية - دلالية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:A Semantic Morphological Study of Derivational Morphemes and Compound Derivatives in the Poetry of Galah Esfahan
المصدر:مجلة الجامعة العراقية
الناشر: الجامعة العراقية - مركز البحوث والدراسات الإسلامية
المؤلف الرئيسي: سلمان، جاسم مجيد رشيد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع62, ج1
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:616 - 623
ISSN:1813-4521
رقم MD:1416886
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Persian
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الثورة الدستورية للأدب الفارسي كان لها الأثر البالغ في تطوير اللغة الفارسية وآدابها حيث عملت تلك الثورة على إدخال المناهج الحديثة والكلمات الجديدة على الأدب والشعر بشكل خاص، بلا شك أن اللغة الفارسية هي من أكثر اللغات أحكاما مقارنة مع اللغات الأخرى مثل اللغة العربية واللغات الأخرى، ومن ابرز الشعراء المعاصرين الذين ادخلوا الكلمات الحديثة والأساليب الشعرية المحدثة إلى اللغة الفارسية ژاله أصفهاني حيث بعد البحث والتعمق في أشعارها وجدنا الكلمات الرصينة والعبارات المتينة وكثرة الكلمات المشتقة والمشتقة. المركبة مما يدل على قوة اللغة وجمال التعبير وتماسك الصور الشعرية ودلالاتها التعبيرية.

With the Constitutional Revolution, classical literature took a path of inevitable transformation. The most evident change was the linguistic approach and the introduction of new vocabulary, replacing the traditional language with the common language of the people. Undoubtedly, Persian is one of the complex languages in the world, and in comparison to rule-based languages like Arabic, it overlooks the literary and writing instructions, ignoring the differences that are subject to dispute. Contemporary poets introduced new and diverse words into the Persian language, and one of them is Galah Esfahani. This study focuses on her collection and investigates the linguistic structure, particularly in the areas of morphology and its divisions. She is considered one of the prominent voices of her time, following Parvin Etesami, and she has a special understanding of the aspects of inflection and derivation of nouns and verbs. Beautiful combinations exist in her poetry, and the issues of inflection and its divisions are present in the poetry of both contemporary and ancient poets, contributing to the strength and beauty of poetic structure through inflection and derivation (prefixes and suffixes).