عناصر مشابهة

روافد التصوير وآليته في ديوان مناديل من حرير الكلمات ليحيى السماوي: دراسة تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة قناة السويس - كلية الآداب والعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: عيد، عبدالفتاح أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع43
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:245 - 353
DOI:10.21608/jfhsc.2023.302007
ISSN:2536-9458
رقم MD:1410236
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هذا البحث يعني بدراسة ديوان شاعر حمل على عاتقه هموم أمته ومجتمعه، واضطلع بالقيام بدور دعوي إصلاحي، ووظف شعره في نهضة وطنه، ومع غلبة التيار الاجتماعي الإصلاحي على شعره، لا يخلو ديوانه من تعبير عن ذاته، وتصوير آلامه وآماله، فقد أدلى بدلوه في جل أغراض الشعر العربي القديمة والمستحدثة. تناول هذا البحث رؤية السماوي في شعره الوطني والقومي، والاجتماعي والإخواني، ومدحه ورثائه، وغزله؛ للوقوف على روافد الإبداع ولاستنتاج الخصائص الفنية في ديوان "مناديل من حرير الكلمات" ثم كانت الخاتمة وفهارس المصادر والمراجع ختامًا لهذا البحث. وقد اتبعت في هذا البحث منهجًا فنيًا يحاول التعرف على رؤية الشاعر وموقفه من الكون والحياة والأحياء، وقضايا مجتمعه وأمته وخواطر ذاته عن طريق النظر في النصوص الشعرية، وسبر أغوارها، واستكناه أسرارها، واستنتاج خصائصها الفنية. جاء البحث في مقدمة وتمهيد ومبحثين وخاتمة. • تحدثت في المقدمة عن الموضوع وأسباب اختياره وخطة السير فيه. • تضمن التمهيد التعريف بالسماوي من خلال إبداعه، والتعريف بديوان: مناديل من حرير الكلمات، ومفهوم الصورة. وجاء المبحث الأول بعنوان: (روافد الصورة عند السماوي) وعرضت فيه أهم مصادر الصورة عند السماوي وهي: الوطن والشخصيات والحدث والمكان والزمن والحوار والطبيعة والتراث والأسطورة. وجاء المبحث الثاني بعنوان: (أدوات التشكيل الجمالي للصورة الفنية عند السماوي) وعرضت فيه أبرز الآليات التي استعان بها الشاعر في تشكيل صوره وهي: العاطفة واللغة والأسلوب الإنشائي والأسلوب الخبري والطباق والتشبيه والاستعارة والكناية والرمز ولازمة التكرار والدلالات الجديدة وتراسل الحواس، وتضمنت الخاتمة أهم النتائج التي خلص البحث لها.

This research is concerned with studying the poetry of a poet who took upon himself the concerns of his nation and society, and played a reformist advocacy role, and employed his poetry in the renaissance of his country. Objectives of ancient and modern Arabic poetry. This research dealt with the vision of Al-Samawi in his patriotic, national, social and brotherly poetry, his praise and lament, and his flirtation; To find out the tributaries of creativity and to deduce the technical characteristics in the Diwan "Napkins of Silk Words", then the conclusion and indexes of sources and references were the conclusion of this research. In this research, I followed an artistic approach that attempts to identify the poet's vision and position on the universe, life and living things, the issues of his society and nation, and thoughts of himself by looking at poetic texts, probing their secrets, and deducing their artistic characteristics. The research came in an introduction, a preface, two chapters, and a conclusion. • I spoke in the introduction about the subject and the reasons for choosing it and the plan to proceed with it. • The preface included introducing Al-Samawi through his creativity, and introducing Diwan: handkerchiefs of silk words, and the concept of the image. The first topic came under the title: (The Tributaries of the Image according to Al-Samawi), in which the most important sources of the image for Al-Samawi were presented, namely: the homeland, personalities, event, place, time, dialogue, nature, heritage and legend. The second topic came under the title: (Tools for the Aesthetic Formation of the Artistic Image at Al-Samawi), in which the most prominent mechanisms that the poet used to form his images were presented: Emotion, language, structural style, declarative style, counterpoint, simile, metaphor, metonymy, symbol, the necessity of repetition, new connotations, and correspondence of the senses. The conclusion included the most important results that the research concluded.