عناصر مشابهة

خطاب المرأة في القرآن الكريم: دراسة إبستمولوجية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Discourse of Women in the Holy Quran: The Discourse of Women in the Holy Quran
المصدر:مجلة كلية اللغة العربية بإيتاي البارود
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بإيتاي البارود
المؤلف الرئيسي: زقزوق، أحمد جمال ناجي محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع36, ج2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:1007 - 1039
ISSN:2535-177X
رقم MD:1408980
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هذا البحث يتعلق بخطاب المرأة في القرآن الكريم، وما صدر عنها من حيث السياقات والتحليل، وذلك باستخلاص الأوجه المعرفية الإبستمولوجية، لعشر خطابات نسائية في طبقات اجتماعية مختلفة ومحاور اهتمام متباينة عن طريق منهج وصفي ليبين الخصائص والدوافع فضلا عن درء بعض الشبهات، ولقد توصل البحث إلى عدة من النتائج، منها: في خطاب المرأة نجد الخطاب الصاعد من المرأة إلى الله، وإلى ملائكته، وإلى الملك، وإلى رئيس الوزراء، وإلى النبي، ونجد الخطاب المتساوي من المرأة إلى الزوج وإلى الصويحبات، فضلا عن الخطاب إلى الذات، ونجد الخطاب الهابط من المرأة إلى الابنة، وإلى الخادم، وإلى عابر السبيل، وفي سياقات الخطاب نجد الخطاب الدعائي، والاستفساري الاستفهامي، وإبداء المشورة والنصح، والجواب الحواري، وخطاب العفة، وخطاب الشهوة، وخطاب النهي، وخطاب الإقناع والإمتاع، كما نجد في خطاب المرأة القرآني دفعا للشبهات بأنها سبب الإخراج من الجنة، بل كان الخطاب بالمثنى؛ ومن ثم فلا ينبغي للقارئ أن يصنع حالة غير مؤكدة، في الصحة والأصالة إضافة إلى شبهة عدم تولى المناصب العليا، أو أنها لا تتعامل مع الجميع، أو تتكلم أكثر من اللازم، أو أن خطابها عاطفي غير مسوغ أو مسبب، فضلا عن الخطاب المحذوف في القرآن.

This research relates to women's discourse in the Holy Qur'an, and what came out of it in terms of contexts and analysis, by extracting the epistemological aspects, and the influential rhetorical ability, of ten women's discourses in different social classes and different axes of interest through a descriptive approach to show the characteristics and motives as well as to ward off some suspicions. The research reached a number of results, including: In the discourse of the woman, we find the ascending discourse from the woman to God, to his angels, to the king, to the prime minister, and to the Prophet, and we find the equal discourse from the woman to the husband and to the Sweahibat, and we find the descending discourse, from the woman To the daughter, to the servant, to the wayfarer. In the contexts of the discourse, we find the propaganda discourse, the interrogative discourse, the discourse of giving advice and advice, the dialogue answer, the discourse of chastity, the discourse of lust, the discourse of prohibition, the discourse of persuasion and enjoyment, as we find in the Qur’anic discourse of women repelling suspicions that they are the cause of expulsion from Paradise, rather the discourse was in the Muthanna; Hence, the reader should not make an uncertain case, in terms of validity and originality, in addition to the suspicion that she does not hold high positions, or that she does not deal with everyone, or that she speaks too much, or that her speech is emotional without justification or reason, in addition to the speech that is omitted in the Qur’an.