عناصر مشابهة

الإبداع في رحم السياق الآزم: قراءة في قصيدة "عبدالميعن الملوحي يرثي نفسة": دراسة فنية تحليلة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Creativity in the Womb of the Necessary Context to Read in a Poem "Abdul Moeen Al-Malouhi Lamenting Himself": An Analytical Art Study
المصدر:مجلة كلية اللغة العربية بإيتاي البارود
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بإيتاي البارود
المؤلف الرئيسي: إبراهيم، نهى حمدي أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع36, ج2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:345 - 462
ISSN:2535-177X
رقم MD:1408795
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:طوفت هذه القراءة التي حملت عنوان (الإبداع في رحم السياق الآزم - قراءة في قصيدة "عبد المعين الملوحي يرثي نفسه": دراسة فنية تحليلية) في مسارب إبداع الشاعر لتقف على حضور طاغ لشخصيته في ثنايا قصيدته في ذلك السياق النفسي العسر، فقد أماط اللثام عن طبائعه وفلسفته ورؤاه وأفكاره. وتلقي القراءة الضوء على اهتمامه البالغ بقضايا وطنه والعروبة، وقد كشف النص عن شاعريته البالغة التي زجت به في مصاف كبار الشعراء الذين رثوا أنفسهم في تاريخ العربية، فلقد جاد (عبد المعين الملوحي) في غضون تجربته بشعر سلس نغمه، قوي سبكه. وقد استطاع (الملوحي) أن يجمع بموهبته بين النفس الشعري الطويل وجودة السبك ورائق اللفظ وجمال الصورة، ليقدم لوحة فنية ماتعة للمتلقي، يمثل فيها (الوطن) نواة مركزية وحجر الأساس في بنيتها. وقد قسم البحث إلى مقدمة، وتمهيد عرضت فيه أهم المصطلحات التي دارت القراءة في فلكها، وهي: (الموت/ الاحتضار/ الرثاء) في محضنها اللغوي والفلسفي، وخمسة مباحث، تناول أولاهم تحليل القصيدة موضوع الدرس (عبد المعين الملوحي يرثي نفسه) من ناحية المؤثرات والأبعاد، وانصرف المبحث الثاني إلى درس تلك المرثية في ضوء السياق الآزم الذي أفرزها، وبحث الثالث تجليات الماضي، واهتم الرابع بعرض ثنائية (الأنا/ الآخر) فيها، وناقش أخراهم بعض الملامح الأسلوبية والتصويرية للقصيدة موضوع الدرس، وقد ذيلته بملخص يحوي أهم النتائج التي توصلت إليها القراءة، وقائمة بالمصادر والمراجع التي اعتمدت عليها.

This reading, which was titled (Creativity in the Womb of the Necessary Context- A Reading in the Poem "Abdul Moeen Al-Mallouhi Lamenting Himself": An Analytical Artistic Study), explored the paths of the poet’s creativity to stand on the overwhelming presence of his personality within the folds of his poem in that difficult psychological context. Nature, philosophy, visions and ideas. The reading sheds light on his great interest in the issues of his homeland and Arabism, and the text revealed his extreme poetry, which placed him in the ranks of the great poets who lamented themselves in the history of Arabic. And (Al-Malouhi) was able to combine with his talent between the long poetic breath, the quality of casting, the elegance of pronunciation, and the beauty of the image, to present a pleasant artistic painting to the recipient, in which (the homeland) represents a central nucleus and the cornerstone of its structure. The research was divided into an introduction, and a preface, in which the most important terms in which the reading revolved were presented, namely: (death/ dying/ lamentation) in its linguistic and philosophical incubation, and five topics, the first of which dealt with the analysis of the poem, the subject of the lesson (Abdul Moeen Al-Malouhi lamenting himself) in terms of influences And the dimensions, and the second topic devoted to the study of that elegy in the light of the imperative context that produced it, and the third researched the manifestations of the past, and the fourth concerned itself with presenting the binary (the ego/ the other) in it, and the last of them discussed some stylistic and pictorial features of the poem subject of the lesson, and I appended it with a summary containing the most important results that I reached. To read, and a list of sources and references that relied on.