عناصر مشابهة

الأحاديث الواردة في الاعتكاف: جمعا ودراسة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Hadiths Contained in I'Tikaf: Collection and Study
المصدر:حولية كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية
المؤلف الرئيسي: الجوابرة، فيصل باسم فيصل (مؤلف)
المجلد/العدد:عج42
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:1297 - 1408
ISSN:2636-2481
رقم MD:1408286
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 07247nam a2200229 4500
001 2157492
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 91967  |a الجوابرة، فيصل باسم فيصل  |e مؤلف  |g Al Jawabreh, Faisal Basim Faisal 
245 |a الأحاديث الواردة في الاعتكاف:  |b جمعا ودراسة 
246 |a Hadiths Contained in I'Tikaf:  |b Collection and Study 
260 |b جامعة الأزهر - كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية  |c 2023  |m 1444 
300 |a 1297 - 1408 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يشتمل البحث على مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث وخاتمة وقد تناولت المقدمة أهمية البحث ومشكلته وأهداف البحث وحدود البحث ومنهج البحث والدراسات السابقة وخطة البحث. والتمهيد ذكرت فيه تعريف الاعتكاف لغة واصطلاحا وحكمه. والدراسة التطبيقية وقسمتها إلى تسعه مباحث كل مبحث عنونته مسألة في الحديث. • المبحث الأول: فضل الاعتكاف وفيه خمسة أحاديث . • المبحث الثاني: ملازمة النبي الاعتكاف كل عام . • المبحث الثالث: الاعتكاف في خلوة ابتغاء موافقة ليلة القدر. • المبحث الرابع: اعتكاف النساء. • المبحث الخامس: الاعتكاف الواجب . • المبحث السادس: زيادة القرب عند دنو الأجل. • المبحث السابع: قضاء الاعتكاف . • المبحث الثامن : اشتغال المعتكف بالأمور المباحة وخروجه من مسجده. • المبحث التاسع: حقوق المسد في الاعتكاف. • المبحث العاشر: اعتكاف الحائض والمستحاضة. • المبحث الحادي عشر : الاعتكاف في المساجد الثلاثة. وخاتمة وأهم النتائج. وقد تضمنت أهم النتائج بلغ عدد الأحاديث في البحث ثمانية وعشرون حديثا، في الصحيحين أو أحدهما تسعة أحاديث وعدد الأحاديث الصحيحة خارج الصحيحين خمسة أحاديث والضعيفة أربعة عشر حديثا. أجمع العلماء على أن الاعتكاف سنه، إلا ما ورد عن مالك فحمل على صفة مخصوصة. وإذا أوجب الإنسان علي نفسه الاعتكاف بالنذر صار واجبا. ولم يثبت حديث في فضل الاعتكاف، واجمع العلماء على أن الاعتكاف لا يكون إلا في المسجد. أجمع العلماء على صحة اعتكاف النساء بإذن زوجها. ولم يثبت أن الصيام في الاعتكاف من السنة، والأصح من أقوال العلماء أن الاعتكاف يصح بلا صيام. وأجمع العلماء على أن خروج المعتكف بكامل بدنه دون عذر يبطل اعتكافه. وإذا خرج لحاجه لا يبطل الاعتكاف وجواز قطع الاعتكاف بعد الشروع فيه، يستحب قضاء الاعتكاف أن قطعه، ويجوز للمعتكف الاشتغال بالأمور المباحة والحديث مع الناس والخلوة بزوجته، وعلى المعتكف عدم إزعاج المصلين والعناية بالمسجد، وجمهور العلماء على عدم صحة اعتكاف الحائض، ويجوز الاعتكاف في كل المساجد، ويجوز زيارة المريض إن اشترط ذلك قبل الاعتكاف.  |b The research includes an introduction, a preface, three topics, and a conclusion. The introduction dealt with the importance of the research, its problem, research objectives, research limits, research methodology, previous studies, and the research plan. In the preamble, I mentioned the definition of i'tikaf language and idiomatically and its ruling. The applied study divided it into nine topics, each topic titled as an issue in the hadeeth. The first topic: the virtue of i'tikaf. It contains five hadiths. The second topic: staying with the Prophet, i'tikaf every year. The third topic: is i'tikaf in solitude, seeking the approval of Laylat al-Qadr. The fourth topic: women's i'tikaf. The fifth topic: obligatory i'tikaf. The sixth topic: increasing obedience at the approach of the term. The seventh topic: re isolation. The eighth topic: the preoccupation of the mu'tikaf with permissible matters and his leaving his mosque. The ninth topic: the rights of the mosque in i'tikaf. The tenth topic: I'tikaf menstruating and menstruating women. The eleventh topic: i'tikaf in the three mosques. Conclusion and most important results. The most important results included the number of hadiths in the research twenty-eight hadiths, nine hadiths in the two Sahihs or one of them, the number of authentic hadiths outside the two Sahihs were five hadiths, and the weak hadiths were fourteen. The scholars are unanimously agreed that i'tikaf is a Sunnah, except for what was reported by Malik, so it was carried in a specific capacity. And if a person obliges himself to observe i'tikaf by making a vow, then it becomes obligatory. There is no proven hadith on the virtue of i’tikaf. The scholars are unanimously agreed that i'tikaf is only in the mosque. The scholars are unanimously agreed on the validity of women's i'tikaf with the permission of her husband. It has not been proven that fasting in i'tikaf is part of the Sunnah, and the most correct of the scholars' statements is that i'tikaf is valid without fasting. The scholars are unanimously agreed that leaving the person in i'tikaf with his whole body without an excuse invalidates his i'tikaf. And if he goes out for a need, it does not invalidate the I'tikaf. And the permissibility of interrupting the i’tikaf after starting it, it is desirable to spend the i’tikaf if it is cut off, and it is permissible for the i’tikaf to engage in permissible matters, talk with people, and be alone with his wife, and the i’tikaf must not disturb the worshipers and take care of the mosque, and the majority of scholars on the invalidity of the i’tikaf of a menstruating woman, and it is permissible to i’tikaf in all mosques, it’s permissible to visit the sick if it’s required before the i'tikaf. 
653 |a الأحاديث الشريفة  |a الأحكام الفقهية  |a أبواب الاعتكاف  |a حقوق المسجد 
692 |a أحاديث  |a الاعتكاف  |a جمع  |a دراسة  |b Hadiths  |b I'Tikaf  |b Collection  |b Study 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |4 العقيدة الإسلامية  |6 Islamic Studies  |6 Islamic Creed  |c 017  |f Ḥawliyyaẗ kulliyyaẗ Uṣūl al-din wa Al-Daʿwah bil MūnūfĪyāẗ  |l 042  |m عج42  |o 0360  |s حولية كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية  |t Yearbook of the Faculty of Religion Fundamentals and Islamic Dawa in Menoufia  |v 000  |x 2636-2481 
856 |u 0360-000-042-017.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1408286  |d 1408286