عناصر مشابهة

الراوي والمنظور السردي في رواية "ميرنامه - الشاعر والأمير" ل "جان دوست"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Narrator and the Narrative Perspective in the Novel "Mirnama - The Poet and the Prince" for "Jan Dost"
المصدر:مجلة لغة . كلام
الناشر: المركز الجامعي احمد زبانة بغليزان - مخبر اللغة والتواصل
المؤلف الرئيسي: فتاح، علي عبدالرحمن (مؤلف)
المجلد/العدد:مج9, ع3
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:208 - 235
DOI:10.35779/1718-009-003-016
ISSN:2437-0746
رقم MD:1406052
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04009nam a2200241 4500
001 2155429
024 |3 10.35779/1718-009-003-016 
041 |a ara 
044 |b الجزائر 
100 |a فتاح، علي عبدالرحمن  |g Fattah, Ali Abdulrahman  |e مؤلف  |9 348584 
245 |a الراوي والمنظور السردي في رواية "ميرنامه - الشاعر والأمير" ل "جان دوست" 
246 |a The Narrator and the Narrative Perspective in the Novel "Mirnama - The Poet and the Prince" for "Jan Dost" 
260 |b المركز الجامعي احمد زبانة بغليزان - مخبر اللغة والتواصل  |c 2023  |g جوان  |m 1444 
300 |a 208 - 235 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يتناول هذا البحث الرّاوي والمنظور السّردي في رواية (ميرنامة – الشاعر والأمير)، يحاول الكاتب فيها إحياء وجهات نظر الخاني للصراعات الداخلية بين أمراء الكورد الذين لم يدّخروا جهدا في معاداة بعضهم البعض. لكن اللافت للنظر عند القراءة الأولية للرواية قضية الرّاوي والمنظور فيها، إذ لا تعتمد على راوٍ واحدٍ لسرد الأحداث، بل على رواة متعددين يروون الأحداث وفق منظورات متباينة. ويتعمد الكاتب كسر توقع المتلقي الذي يعرف سيرة الخاني، وخاصة المتلقي الكوردي الناظر إليه بعين الإجلال والتقديس، فينتظر قراءة لسيرته من خلال سارد كلي المعرفة يصنع من حبات فضائل الخاني عقداً يليق بجيد هذا العالم المتسامح، والشاعر المبدع، لكن ظنه يخيب، إذ يتفاجأ بأنواع من الرواة، يتناول كل راو الحدث نفسه من منظوره الخاص. وهذه المنظورات تختلف باختلاف الشخصيات السردية المشاركة في رواية الأحداث ونظرتها للخاني الذي يشكل بؤرة الأحداث.  |b This research deals with the narrator and the narrative perspective in the novel (Mirnamah- The Poet and the Prince. In it, the writer tries to revive Al- Khani's views of the internal conflicts between the Kurdish princes, who spared no effort in antagonizing each other. However, what is striking when the initial reading of the novel is the issue of the narrator and the perspective in it, as it does not depend on a single narrator to narrate the events, but rather on multiple narrators who narrate the events according to different perspectives. The writer deliberately breaks the expectations of the recipient who knows the biography of Al- Khani, especially the Kurdish recipient who looks at him with reverence and reverence. He is waiting for a reading of his biography through an all-knowing narrator who makes a necklace out of the beads of the virtues of al- Khani, befitting the good of this tolerant scholar and creative poet, but he is disappointed, as he is surprised by the types of narrators, each narrator dealing with the same event from his own perspective. These perspectives differ according to the different narrative characters involved in the narration of the events and their view of the Khan, who is the focus of the events. 
653 |a قضية الراوي  |a الشخصيات السردية  |a القراءات الأولية  |a رواية ميرنامه  |a دوست، جان 
692 |a الراوي  |a المنظور السردي  |a ميرنامه  |b Angular  |b Perspective  |b Mirnama 
773 |4 اللغة واللغويات  |6 Language & Linguistics  |c 016  |f Luġaẗ - kalām  |l 003  |m مج9, ع3  |o 1718  |s مجلة لغة . كلام  |t Language - Talk Journal  |v 009  |x 2437-0746 
856 |u 1718-009-003-016.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
999 |c 1406052  |d 1406052