عناصر مشابهة

Integrating Gold-Backed Cryptocurrency for Blockchain Net Settlement to Achieve Future Economic Stability

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Mengintegrasikan Matawang Kripto Bersandarkan Emas untuk Penyelesaian Bersih menggunakan Blockchain Demi Mencapai Kestabilan Ekonomi di Masa Hadapan
المصدر:مجلة الإسلام في آسيا
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية
المؤلف الرئيسي: Naddiya, Irma (مؤلف)
مؤلفين آخرين: Sharofiddin, Ashurov (Co-Author), Hassan, Aznan (Co-Author)
المجلد/العدد:مج20, ع2
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:304 - 344
ISSN:1823-0970
رقم MD:1405821
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The purpose of this research is to study the possibility of Gold-backed cryptocurrency for net settlement through blockchain technology and its implications on the economy globally. The paper attempts to explore the challenges in expanding cryptocurrency backed by gold and to develop a new framework on cryptocurrency backed by gold model for net settlement through blockchain technology to achieve economic stability. To achieve the objective of the study qualitative method has been used, such as content analysis and semi-structured interviews. The study expected that implementing a gold-backed cryptocurrency will boost intra-country trade. This effect would be more robust than those generated by the existing economic model. An Islamic monetary system in the modern digital era would modify international monetary relations in the direction of establishing a stable and just global monetary system by merging the Gold backed cryptocurrency model for blockchain net settlement with an Islamic fiscal policy. The implementation of gold-backed cryptocurrency through blockchain would solve many economic problems such as inflation, change the value of money, and bring stability and sustainability to our financial obligations and transactions.

Tujuan penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kemungkinan mata wang kripto bersandarkan Emas untuk penyelesaian bersih melalui teknologi blockchain dan implikasinya terhadap ekonomi secara global. Kertas kajian ini cuba meneroka cabaran dalam mengembangkan mata wang kripto yang disokong oleh emas dan untuk membangunkan rangka kerja baharu mengenai mata wang kripto yang disokong oleh model kripto emas untuk penyelesaian bersih melalui teknologi blockchain untuk mencapai kestabilan ekonomi. Bagi mencapai objektif kajian kaedah kualitatif telah digunakan seperti analisis kandungan dan temu bual separa berstruktur. Kajian itu dijangka bahawa dengan melaksanakan mata wang kripto yang disokong emas akan meningkatkan perdagangan dalam negara. Kesan ini akan menjadi lebih kukuh daripada yang dijana oleh model ekonomi sedia ada. Sistem kewangan Islam dalam era digital moden, akan mengubah suai hubungan kewangan antarabangsa ke arah mewujudkan sistem kewangan global yang stabil dan adil dengan menggabungkan model mata wang kripto bersandarkan Emas untuk penyelesaian bersih blockchain dengan dasar fiskal Islam. Pelaksanaan mata wang kripto bersandarkan emas melalui teknologi blockchain akan menyelesaikan banyak masalah ekonomi seperti inflasi, mengubah nilai wang, membawa kestabilan dan kemampanan kepada obligasi dan transaksi kewangan kita.