عناصر مشابهة

الوطنية في الشعر العربي في تشاد: عبدالواحد حسن السنوسي "نموذجا"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة بحوث كلية الآداب
الناشر: جامعة المنوفية - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: كندل، ثريا التجاني (مؤلف)
المجلد/العدد:ع126, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:3 - 29
DOI:10.21608/sjam.2021.94971.1244
ISSN:2090-2956
رقم MD:1398888
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:منذ أن عرف الإنسان الوجود في هذه الحياة عرف موطنه الذي ولد، وبأرضه افترش وبسمائه استظل، ومن مائه شرب، ومع مجتمعه اختلط وبهوائه استنشق. فالوطن هو نبض القلوب وشريانها، إليه يحن كل غائب، وينتمي إليه كل مخلص يحميه بنفسه وماله وعرضه. لذا ارتبط الإنسان ارتباطا وثيقا بالوطن منذ القدم، فحب الوطن والانتماء له والحنين إليه جعل الشعراء يتغنون به عبر مراحل الشعر المختلفة، منذ العصر الجاهلي كان الشاعر يستهل قصيدته بالوقوف على الديار والأطلال بما فيها من مواقف شعورية تجيش فيها بالحنين إلى المكان أو المنزل المهجور الذي يحمل الذكريات والحوادث التي في ذاكرته فيبدأ بالمقدمات الطللية التي تفرضها طبيعة الحياة المتنقلة. فيلازم الشاعر حب الوطن والحنين له والشوق إليه عبر المراحل التي مر بها الشعر العربي إلى العصر الحديث، ولقد تطور حب الوطن مع تطور الحداث والصراعات والقضايا المختلفة وتناوله الشعراء في مختلف قضاياهم ممثلة في قصائدهم ومن هؤلاء الشعراء الشعراء التشاديون الذين تغنوا بالوطن واصفين أهله- طبيعته- الانتماء إليه والشوق له والحنين إليه ومنهم: الشاعر عبد الواحد حسن السنوسي الذي يمتلك الحب الصادق والعاطفة المؤثرة تجاه وطنه، كما صور عبد الواحد الوطن كيانا يحمل داخل ذاته المجترة على المغادرة ليظهر مدى حنينه لوطنه وتمسكه بأرضه، واعتزازه بترابه وحماسته للدفاع عنه. فاتخذ الشاعر صورة الإنسان بما فيه الخير والجمال، كما اتخذ مفهوم الأنثى على ما ترمز به من ارتباط عاطفي بين الرجل والمرأة ورمز الأم التي تحن إلى ابنها وتمد ساعديها لتحضنه. ثم ينتقل الشاعر من وطنه الصغير تشاد إلى وطنه الكبير أفريقيا ثم إلى الوطن الأوسع من العالم العربي والإسلامي لتقوى الوطنية الصادقة. هكذا يعبر الشاعر عن الواحد عن ذاته الفردية إلى الهوية والانتماء إلى الوطن الذي يحمل نبضا في صدره إلى دلالة رمز يحمل بمفهوم الأم والمحبوبة عبر المشاعر والعواطف الجياشة والحنين والشوق، وتناول القضايا المختلفة التي فرضها عليه عوامل الحياة اليومية المختلفة.

Since the dawn of human existence, man has been acquainted with the concept of homeland—the place of his birth where he finds solace in its land, takes shelter beneath its sky, quenches his thirst with its water, engages with its society, and breathes its air. The homeland serves as the heartbeat and lifeblood of individuals. Every absentee yearns for it, and every loyal individual, who defends it with his life, wealth, and honor, holds a deep connection to it. Thus, since antiquity, humanity has maintained a close bond with their homeland. Love for the homeland, a sense of belonging to it, and the longing for it have inspired poets to sing its praises throughout the ages. Even in the pre-Islamic era, poets would commence their compositions by depicting the landscapes and ruins, capturing the emotional resonance imbued with nostalgia for the familiar places or the abandoned houses steeped in memories and tales etched in their minds. Thus, they began with introductory verses dictated by the transient nature of nomadic life. The poet is accompanied by love for his homeland, nostalgia, and longing throughout the stages of Arab poetry's evolution, extending into the modern era. Love for the homeland evolved in tandem with historical events, conflicts, and various societal issues, which poets addressed in their works. Among these poets are those from Chad who passionately sang about their homeland, depicting its people, nature, sense of belonging, longing, and nostalgia. Notably, poet Abdel Wahid Hassan Al-Senussi stands out for his sincere love and deeply touching affection for his homeland. Abdul Wahid portrayed the homeland as a cherished entity fraught with contemplation of departure, illustrating the depth of his nostalgia, attachment to its land, pride in its soil, and fervor for its defense. The poet encapsulates the essence of humanity, embodying both goodness and beauty, while also incorporating the symbolism of femininity to represent the emotional ties between individuals, particularly the bond between a mother and her child—a figure yearning to embrace her offspring. Furthermore, the poet transcends the confines of his native land, Chad, to embrace Africa as a whole and then extends his sentiments to encompass the broader Arab and Islamic world, thereby reinforcing his profound patriotism. In this manner, the poet articulates his individual identity and his deep-rooted connection to his homeland, which pulsates within his chest like a beating heart. This symbolism is imbued with notions of motherhood and belovedness, evoking strong emotions of nostalgia and longing as he navigates the complexities imposed upon him by the vicissitudes of daily life. This abstract was translated by AlMandumah Inc.