عناصر مشابهة

تطور التصوف ما بعد الموحدين في الغرب الإسلامي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Development of Sufism in the Post- Almohads Era in the Western Islamic Region
المصدر:قرطاس للدراسات الحضارية والفكرية
الناشر: جامعة تلمسان - مخبر الدراسات الحضارية والفكرية
المؤلف الرئيسي: بلخير، ليبدري (مؤلف)
المجلد/العدد:مج11, ع2
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1445
الصفحات:7 - 17
DOI:10.52359/2231-011-002-001
ISSN:1112-993X
رقم MD:1398735
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تدور هذه الدراسة حول التصوف بالغرب الإسلامي ما بعد الموحدين، حيث تناولت فيها مفهوم التصوف مراحل ثم مراحل تطوره وأقطابه ودوره في مجتمع الغرب الإسلامي، هذا التيار بدأ يشق طريقه إلى بلاد المغرب انطلاقا من المشرق نتيجة عدة عوامل كان أهمها رحلات الحج والرحلات العلمية ودخول كتاب الأحياء للغزالي. ومع قيام دولة المرابطين وتوسعها أخذ التصوف ينمو ويتطور رغم معارضته من قبل الفقهاء وبعض الأمراء، لكن في ظل دولة الموحدين وصراع الحرية الفكرية التي أبداها سلاطين هذه الدولة والتي أعطت اهتماما للجانب الفكري والفلسفي والصوفي أضحى أبو مدين شعيب قطب الصوفية في بلاد المغرب حيث أعطى دفعا للتصوف وترسيخه بين مختلف طبقات مجتمع الغرب الإسلامي. وبعد زوال دولة الموحدين زاد هذا التيار انتشارا وتوسعا خاصة زمن الزيانيين والمرينيين حيث وجد هذا التيار دعما كبيرا من قبل ملوك وسلاطين هذه الدول فانتشر في الحواضر والبوادي ولدى العامة والخاصة، وأصبح للمتصوفة مكانة اجتماعية وأضحوا من المقربين للسلطة. استمر هذا الوضع حتى القرن العاشر الهجري أين أخذ يتراجع ومكانته تزول نتيجة ما أدخل عليه من خرافات وبدع ولم يعد له ذلك الدور الروحي والثقافي في مجتمع الغرب الإسلامي.

This study discusses Sufism in the post-Almohads era in western Islamic region; it dealt with the concept of Sufism and its development stages, poles and role in the Islamic society in the western Islamic region. This movement began to make its way to the Maghreb from the east for several factors such as scientific and pilgrimage trips and the entrance of Al-Ghazālī’s books iḥyāʾ ʿulūm ad-dīn, After the establishment and expansion of the Almoravid state, Sufism began to grow and developed despite the opposition of jurists and some princes. But under the Almohads’ state and the intellectual freedom clash shown by the sultans of this state that gave attention to the intellectual, philosophical and mystical sides. Moreover, Shu’aib Abû Madyan is considered the pole of Sufism in the Maghreb region as he gave a boost to Sufism and its consolidation among the various classes of the western Islamic region. After the dissolution of the Almohads’ state, this movement sharply spread and expanded, especially during the time of the Zayanids, Merinids. This movement found great support among the kings and sultans of these countries and, thus, spread in the cities and deserts, and among the public and the individuals. The Sufis gained a social status and became close to the highest authority. This situation continued until the tenth century AH, when it began to decline and its status started to diminish as a result of the intromissions that were introduced to this movement from myths and heresies which lead to the decline of its spiritual and cultural role in the western Islamic society.