عناصر مشابهة

الوعي الشعري في ديوان "الرسم بالكلمات" لنزار قباني

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية
الناشر: جامعة كفر الشيخ - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: محمد، محمود محمد محمدين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع26
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:65 - 112
DOI:10.21608/SHAK.2022.214904
ISSN:2314-7431
رقم MD:1398413
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تنطلق هذه الدراسة من التساؤل حول الوعي الكتابي الشعري لدى الشاعر (نزار قباني) في ديوانه (الرسم بالكلمات)، وحاولت الإجابة عن سؤال محدد، هو: ما هي ملامح الوعي الشعري في هذا الديوان الذي يمثل علامة بارزة في إبداع الشاعر؟ ومن هنا تقوم الدراسة باستنطاق نصوص الديوان التي تناول الشاعر فيها الحديث عن تجربة الكتابة وعن جوهر الإبداع الشعري وما يحيط به. والبحث على الرغم من كثرة ما كتب عن نزار وأدبه شعرا ونثرا، فإنه يعد جديدا لم يدرس من قبل في هذا الديوان، ولا في غيره من دواوين نزار قباني. وقسم البحث إلى تمهيد وسبعة مباحث، يجيب التمهيد عن سؤالين، الأول هو: لماذا كان اختيار ديوان (الرسم بالكلمات) من بين دواوين الشاعر الكثيرة؟ أما السؤال الثاني فهو: ما المقصود بالوعي الشعري؟ أما المباحث فقد جاءت تابعة للقراءة الاستقرائية التحليلية لنصوص الديوان وهذه المباحث هي: 1- المحددات النقدية للاستهلال 2- الرسم بالكلمات أو الرسم باللغة 3- قدرية الشعر ورفض المجتمع 4- العاطفة والخيال ودورهما في التجربة الشعرية 5- حب الكتابة ولذتها، ولذة النص 6- تجارب الديوان بين الذاتية والموضوعية 7- الموضوع والقيم الفنية: أيهما الغاية؟ وأيهما الوسيلة؟ وختمت البحث بخاتمة تلخص أهم نتائجه.

This study arises from the question about the poetic writing consciousness of the poet (Nizar Qabbani) in his book (drawing with Words), and it tried to answer a specific question, which is: What are the features of poetic consciousness in this book, which represents a prominent sign in the poet's creativity? Hence, the study examines the texts of the Diwan, in which the poet talked about the experience of writing and about the essence of poetic creativity with its surroundings. The research, despite the large number of books written about Nizar and his literature in poetry and prose, is considered novel and has not been studied before in this book, nor in any of Nizar Qabbani's collections. The research was divided into a preface and seven chapters. The preface answers two questions, the first is: Why was the selection of Diwan (drawing with Words) among the poet's many collections? The second question is: What is meant by poetic consciousness? Regarding chapters, they came dependent on the inductive and analytical reading of the texts of the Diwan, and they are: 1- Monetary determinants of initiation 2- Drawing with words or drawing in language 3- The fatality of poetry and the society rejection 4- Emotion and imagination and their role in poetic experience 5- The passion and pleasure of writing, and the pleasure of text 6- The Diwan's experiences between subjectivity and objectivity 7- Subject and artistic values: which is the purpose? Which is the method? The research was finally concluded with a summary of its main results.