عناصر مشابهة

العدول النصي في سورة البقرة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة الملكة أروى
الناشر: جامعة الملكة أروى
المؤلف الرئيسي: الكحلاني، نسيم (مؤلف)
المجلد/العدد:ع22
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:171 - 197
ISSN:2226-5759
رقم MD:1397191
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تناول هذا البحث أسلوب من أساليب التعبير القرآني، هو (العدول النصي)، وتطبيقه على سورة البقرة، التي تعددت موضوعاتها وتنوعت ألفاظها، إذ إننا نرى الأسلوب القرآني يذكر طرفا من الشيء ثم يتركه، ثم يعود إلى إتمامه، بطريقة لا تسأم النفوس هديه، مراعيا في تسلسل نصوصه أن يقارب بين أجزائها، كما أنه يختار لفظ ما فيعدل عنه في موضع آخر ضمن سياق نص موضوع واحد، فهذه التحولات في النص القرآني تفاجئ المتلقي لخروجها عن المتوقع من اطراد على لفظ أو موضوع واحد. ومن ثم البحث في الروابط والعلاقات الكامنة بين الموضوعين، من خلال المنهج التحليلي النصي، عبر المعيارين المتصلين بالترابط النصي (السبك والحبك). كما أن تقطيع النص الكلي إلى نصوص جزئية بناء على موضوعاتها (نص معدول عنه)، (نص معدول إليه) من خلال هذا المصطلح تعين على الإحاطة بالدلالات الكلية للنص، والتحكم في أجزاء النص الكبرى عن طريق تقطيعه وتفصيله بطريقة تشريحية تجزيئية. وقد أغفل الدارسون بحث العلاقات والروابط بين أطراف ظاهرة العدول في النص، إذ اقتصر البحث العدولي على ظاهر التركيب في المفردات اللغوية، فظل في نطاق اللفظة المفردة. ويبقى الهدف الأسمى لهذه الدراسة هو الإبانة عن وجه من وجوه إعجاز القرآن من خلال الكشف عن الروابط التي تسهم في عملية التماسك النصي في الأسلوب العدولي القرآني. وقد قسمت بحثي هذا بعد المقدمة على مبحثين: المبحث الأول: العدول النصي الداخلي، ويعنى به: حركة انتقال من جزء إلى جزء داخل الموضوع الواحد في سياق معين. يتجاوز فيه هذا الجزء اللفظة والجملة إلى النص. المبحث الثاني: العدول النصي الخارجي، ويعنى به: هو الانتقال من موضوع إلى آخر لا يبدو أنه ذو صلة بالموضوع السابق، فيبدو هذا الانتقال مفاجئا من حديث عن العقيدة إلى الحديث عن شعيرة من الشعائر، إلى حكم من أحكام المعاملات إلى توجيه اجتماعي أو اقتصادي... إلخ.

This research aims to study a style of language, which is (textual recantation), and its application to Surat Al-Baqarah, whose subjects and words are numerous and varied. We can see the Qur›anic style mentioning a side of the object and then it leaves it, and then returns to complete it, in a non-boring way, taking into consideration that its parts are approximate while its texts are sequential. Likewise, it also chooses a word then modifies it elsewhere in the context of the text of a single subject. These shifts in the Qur›anic text surprise the recipient as they depart from the predicted steadiness on one word or one subject. Then it researches, using the textual analytical approach, the possible links and relationships between the two topics examined through the two criteria related to textual interconnection, i.e., molding and knitting (sabk and habk). Moreover, the disaggregation of the whole text into partial texts based on their subjects (a relinquished text) and (an accredited text) through this term helps to be informed of the overall implications of the text, and to control the larger parts of it by cutting and fitting it in an anatomical and fractional manner. Scholars have ignored to discuss the relations and links between the parties of the recantation phenomenon in the text, as the recantation search was limited to the apparent composition in the vocabulary thus remained within the scope of the single word. The ultimate goal of this study is to demonstrate one type of the Qur›an›s miracles by revealing the links that contribute to the process of textual coherence in the Qur›anic recantation technique. This research was divided, after the introduction, into two topics: First Topic: internal text recantation, which means a part-topart movement within a single topic in a particular context, where recantation goes beyond the level of word and sentence to the level of the entire text. Second Topic: external text recantation, which means moving from one subject to another one that seems to be irrelevant to the previous one. This seems to be a sudden transition from a talk of creed, to a talk of a specific ritual, then to a judgement of a transactions provision, and then to a social or economic guidance, etc.