عناصر مشابهة

قراءة ابن مسعود في تفسير ابن عطية: سورة النساء أنموذجا: جمع ودراسة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Reading ibn Masoud in the Interpretation of ibn Attia: Surat Al-Nisa as a Model: Collection and Study
المصدر:مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: الجبوري، شلال نجم خلف صالح (مؤلف)
المجلد/العدد:مج30, ع6
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:1 - 15
ISSN:1817-6798
رقم MD:1395875
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تناول علماء التفسير جزء من القراءات القرآنية في تفاسيرهم، ومن هذه السور سورة النساء، وتسمى سورة الأحكام، وهي مدنية على قول أكثر المفسرين، وهي ستة عشر ألف وثلاثون حرفا، وثلاثة آلاف وسبعمائة وخمس وأربعون كلمة، ومائة وست وسبعين آية، إلا آية واحدة نزلت بمكة عام الفتح في عثمان بن طلحة، وقيل نزلت السورة عند هجرة رسول الله (صلى الله عليه وسلم) من مكة إلى المدينة المنورة، وكان ابتداء نزولها بالمدينة واتفق العلماء على أن سورة النساء نزلت بعد البقرة، فتعين أن يكون نزولها متأخرا عن الهجرة بمدة طويلة، والجمهور قالوا: نزلت بعد آل عمران، ومعلوم أن آل عمران نزلت في سنة ثلاث أي بعد وقعة أحد، فيتعين أن تكون سورة النساء نزلت بعدها، وقد تم اختيار قراءة ابن مسعود (رضي الله عنه) لتكون موضوع بحثنا هذا لما لأبن مسعود من أهمية في رواية القراءات القرآنية، وغالبا ما يذكر العلماء في مجال التفسير القراءات القرآنية الشاذة لبيان معنى الآية لا التعبد بها، وهذا شان قراءة ابن مسعود (رضي الله عنه) لأن أغلبها كانت شاذة، وبينت ذلك في المباحث أثناء الكلام عن ذلك. ومن أهمية قراءة ابن مسعود (رضي الله عنه) أنها تعد من القراءات التفسيرية التي يستشهد بها المفسرون في تفاسيرهم مع أن بعض المواضع التي استشهد بها هي صحيحة ومتواترة وهذا ما يزيد من أهمية الموضوع.

The scholars of interpretation dealt with part of the Qur’anic readings in their interpretations, and among these surahs is Surat al-Nisa, and it is called Surat al-Ahkam, and it is civil according to the opinion of most of the commentators, and it is sixteen thousand and thirty letters, three thousand seven hundred and forty-five words, and one hundred and seventysix verses, except for one verse that was revealed. In Makkah in the year of the conquest of Othman bin Talha, and it was said that the surah was revealed when the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, migrated from Mecca to Medina, and its beginning was in Medina, and the scholars agreed that Surah al-Nisa was revealed after the cow, so it was necessary that its revelation be late for the migration for a long time, and the public said: It was revealed after the family of Imran, and it is known that the family of Imran was revealed in the year three, i.e. after the battle of Uhud, so it is necessary that Surat al-Nisa’ was revealed after it, and the reading of lbn Masod was chosen to be the subject of our research because of the importance of Ibn Masoud in the narration of the Quranic readings, and it is often mentioned Scholars in the field of interpretation read abnormal Quranic readings to clarify the meaning of the verse, not to worship it, and this is the matter of Ibn Masoud’s reading, peace be upon him, because most of it was abnormal, and I showed that in the investigations while talking about that. One of the importance of the reading of Ibn Masoud, may God bless him and grant him peace, is that it is considered one of the exegetical readings that the commentators cite in their interpretations, although some of the places he cited are correct and frequent, and this increases the importance of the subject.