عناصر مشابهة

الجدل النسقي في خطاب الرجال الهجائي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Systematic Controversy in Satirical Men's Discourse
المصدر:مجلة العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: المعموري، علي محسن حسين (مؤلف)
مؤلفين آخرين: العيساوي، هناء جواد عبدالسادة (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج30, ع2
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:1 - 14
DOI:10.33855/0905-030-002-016
ISSN:1992-2876
رقم MD:1395839
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:في كل ثقافة وفي كل مجتمع من المجتمعات يوجد جدل ثقافي ينتج عنه عدد غير محدد من الجدليات، وهذه الجدليات تدعو لوجود أنساق متزامنة ضدية تعمل على هيمنة إحداهما وتهميش الآخر، وفق مقتضيات ثقافية وأخرى بيئية واجتماعية، وهذه دعت لوجود جدل قائم بين (الرجل/ المرأة)، أي بين ( السلطة/ الرعية)؛ لأن الثقافة العربية أعطت زمامها للرجل ومكنته من كل شيء، لذلك اخترنا مصطلح (السلطة/ الرعية) ليكون مساويا (للرجل/ المرأة)، إذ يمثل الجدل المحور القائم بين المتناقضات، نتيجة لوجود كينونتها داخل المساحة الثقافية التي يعمل المركز على إثبات وجوده من خلال تهميش الآخر، إذ تتجلى هذه الجدلية في الخطاب الهجائي نتيجة لوجود مركزية الرجل كونه الوليد الأعظم والأقوى في ميدان الثقافة العربية، فهو يسعى دائما للسيادة والارتقاء، مسلطا الأضواء على مجموعة من آليات الخطاب التي يراها منسجمة مع الصورة الثقافية لهامشية المرأة التي كونتها ثقافته، فتتكون صورة الخطاب الهجائي في المحور الجدلي الأفقي القائم على جدلية الحوار والتلاقح الثقافي بين خطاب الرجل والمرأة، الذي شكل هذا الخطاب بنية هذا الجدل، أي أن هناك تمايز ثقافي قائم على عناصر معينة دعت لتشكل هذا المظهر تتواجد في (البيئة، التاريخ، الإنسان) كونهم يشكلون الطبيعة البيئية، والتجارب الثقافية، والمركزية الحاملة لهذه الثقافة، التي كونت الحد الثقافي لهذا الجدل، فالفحولة إطار عام فرض نظامه على كل المكونات الثقافية، ثم رسخت الثقافة هذا الفكر ودعت على رواجه من خلال مكونات نسقية مضمرة ومترشحة من نسق ظاهر مكونة صورة أو نسق آخر، تمثلت بالعادات والتقاليد التي أصبحت آلية ثقافية قادرة على تمرير أنساق الخطاب، لذلك أصبحت مركزية الرجل تتمثل في بنية ثقافية قارة عملت على التغلغل والثبات في كل جوانب الحياة ومنها الشعر الهجائي.

In every culture and in every society there is a cultural controversy that results in an unlimited number of controversies, and these controversies call for the existence of simultaneous antagonistic patterns that work on the dominance of one and the marginalization of the other, according to cultural, environmental and social requirements, and this called for an existing argument between (men / women). That is, between (authority / subject); Because the Arab culture gave its reins to the man and enabled him to do everything, so we chose the term (authority/ subject) to be equal to (man/ woman), as the debate represents the axis between the contradictions, as a result of the presence of its being within the cultural space that the center works to prove its existence through marginalization the other, Where this dialectic is evident in the satirical discourse as a result of the centrality of the man being the greatest and most powerful newborn in the field of Arab culture, he always seeks sovereignty and advancement, shedding light on a group of discourse mechanisms that he sees as consistent with the cultural image of the marginalization of women formed by his culture. So the image of the satirical discourse is formed in the horizontal dialectical axis based on the dialectic of dialogue and cultural cross-pollination between the discourse of men and women, which formed this discourse the structure of this debate, meaning that there is cultural differentiation based on certain elements that called for the formation of this appearance that exist in (environment, history, man). Because they constitute the environmental nature, the cultural experiences, and the centrality that carries this culture, which constituted the cultural boundary of this controversy, so virility is a general framework that imposed its order on all cultural components. Another format, which was represented by customs and traditions that became a cultural mechanism capable of transmitting discourse formats, so man-centrism became represented in a permanent cultural structure that worked on penetration and constancy in all aspects of life, including satirical poetry.