عناصر مشابهة

فقه الانتفاع بالدم البشري: الآراء والمستند الأصولي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Jurisprudence of the Use of Human Blood: An Opinions and Original Document
المصدر:مجلة العلوم التربوية والإنسانية
الناشر: كلية الامارات للعلوم التربوية
المؤلف الرئيسي: البخاتي، عبد علي جباره علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع25
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:20 - 32
ISSN:2709-0701
رقم MD:1394569
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:اختلف علماء الإسلام في جواز الانتفاع بالدم البشري على ثلاثة آراء: الرأي الأول: ذهب إلى المنع مطلقا. والرأي الثاني: ذهب إلى الجواز سوى القول بأكله أو شربه. والرأي الثالث: ذهب إلى التفصيل في ذلك. وكل من هذه الآراء أبرز الأدلة على إثبات مدعاه لكن: أولا: أدلة القائلين بالمنع لا تصمد أمام أدلة القائلين بالجواز. ثانيا: القول بجواز إخراج الدم من البدن في حال عدم الإضرار به. ثالثا: إن مقتضى قاعدة تقديم الأهم على المهم تستلزم أن يخرج الدم لغرض إنقاذ نفس محترمة توقفت حياتها عليه. رابعا: ثبت في التحقيقات العلمية إن إخراج الدم عن البدن مع رعاية الموازين والمعايير الطبية وباستخدام وسائل صحية، له فوائد عظيمة ومنافع فعلية أو مستقبلية، كما أن الشرع أجاز إخراج الدم عن البدن بالحجامة لفائدتها. خامسا: إن ما يستفاد من أطلاق الأدلة والأصول العملية جواز الانتفاع بالدم ما لم يرد دليل خاص على ذلك، والحال لم يرد الدليل ولهذا ثبت الجواز.

Islamic scholars differed on the permissibility of benefiting from human blood on three points: The first opinion: to prohibition at all. The second opinion: the permissibility, except, to say, by eating or drinking it. The third opinion: go into detail on that. Each of these views is the most prominent evidence to substantiate a claim, but: First, the evidence of those who say that it is forbidden does not stand up to the evidence of those who say that it is permissible. Second, saying that it is permissible to remove blood from the body if it is not harmed. Permissible. Third, the rule of putting the most important over the important requires that blood be released for the purpose of saving a respectable soul on which its life depends. Fourth, it has been proven in scientific investigations that removing blood from the body with the care of medical scales and standards and using health means has great benefits and actual or future benefits, and Sharia has permitted the removal of blood from the body by cupping for its benefit. Fifth, what is learned from the release of evidence and practical principles is the permissibility of benefiting from human blood unless there is special evidence to that effect, and the case is not provided by the evidence, therefore the permissibility is proven.