عناصر مشابهة

التشبيه في شعر الطبيعة للشريف العقيلي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حولية كلية اللغة العربية بالزقازيق
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بالزقازيق
المؤلف الرئيسي: محمد، سرحان حسن سرحان (مؤلف)
المجلد/العدد:ع42, مج3
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:1972 - 2055
DOI:10.21608/bfla.2022.277726
ISSN:1687-0689
رقم MD:1393380
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تعد الطبيعة مصدر إلهام لكل شاعر وفنان؛ ولذا فإن شعر الطبيعة قد شكل حيزا واسعا في أدبنا العربي على امتداد عصوره؛ ومن ثم فقد ألقى البحث الضوء على أهم صور الإبداع في شعر الطبيعة للشريف العقيلي؛ حيث كان من المجيدين فيه، وأحد أئمة مدرسة العناية بالتشبيه؛ ولذا فقد قام البحث على تتبع أهم الصور التشبيهية في شعر الطبيعة عنده، وتحليلها تحليلا فنيا، يكشف عما انطوت عليه من أسرار بلاغية، ومظاهر جمالية، من خلال ربط الصورة بسياقها، ومدى تأثر الشاعر بمن سبقه من الشعراء. وقد اقتصر البحث على أهم النماذج التي كانت أكثر حضورا في شعره، وأظهر الشاعر إبداعه فيها، وكان تقسيمها على حسب أنواع الطبيعة الأرضية والسماوية، وذلك في مقدمة: بينت فيها أهمية الموضوع، ودوافعه، ومنهجه وخطته. وتمهيد: تناول تعريف الشاعر ومكانته الشعرية. وفصل أول: خصصته للتشبيهات في شعر الطبيعة الأرضية المختلفة من رياض وأزهار وأنهار وثمار، وخيل ومدن وديار. وفصل آخر: جعلته للتشبيهات في شعر الطبيعة السماوية، من نجوم وكواكب، وبدر وهلال. وتأتي بعد ذلك الخاتمة: وفيها أهم نتائج البحث.

Nature is a source of inspiration for every poet and artist. Therefore, the poetry of nature has formed a wide space in our Arabic literature throughout its ages. Hence, the research sheds light on the most important forms of creativity in the poetry of nature by Sharif Al-Aqili; where he was one of the glorified in it, and one of the leaders of the analogy school care. So, the research was based on tracing the most important metaphorical images in his poetry of nature, and analyzing them in a technical analysis, revealing the rhetorical secrets involved, and aesthetic manifestations, by linking the image to its context, and the extent to which the poet was affected by the poets who preceded him. The research was limited to the most important models that were more present in his poetry. The poet showed his creativity in them, and divided them according to the types of earthly and celestial nature. In the introduction, I showed the importance of the subject, its motives, his approach and his plan. The preface defined the poet and his poetic position. I devoted the first chapter to similes in the poetry of the various earthly natures of meadow, flowers, rivers, fruits, horses, cities and homes. In addition, I made the second chapter for similes in the poetry of the heavenly nature, of stars and planets, a full moon and a crescent. Then comes the conclusion that contains the most important results of the research.