عناصر مشابهة

موقف الراغب الأصفهاني من قضية السرقات الشعرية: دراسة في ضوء نظرية التناص

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة الفيوم - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: عبدالحليم، أحمد حلمي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج13, ع1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:2091 - 2136
DOI:10.21608/jfafu.2021.108921.1655
ISSN:2357-0709
رقم MD:1393210
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تناولت الدراسة الحالية موقف الراغب الأصفهاني قضية السرقات الشعرية في ضوء نظرية التناص، وهذه القضية شغلت الساحة النقدية، وعني بها الراغب الأصفهاني في كتابه (أفانين البلاغة)، وحاولت الدراسة إبراز رؤيته لهذه القضية، وحللت مناقشته لها، وكشفت عما أفاده من سابقيه، وما اختلف فيه معهم، وما أضافه إليهم، وانتهت إلى جملة من النتائج كان من أبرزها أن للراغب رؤية نقدية مستقلة خالف فيها كثيرا ممن سبقه؛ إذ نفي السرقة عن كل شاعر يتناول المعاني الشائعة، أو يزيد معنى على معنى، أو ينقله من باب لآخر، أو يبسط ما أوجزه غيره، أو يختصر ما بسطه سواه، وبهذه فتح المجال واسعا للحركة الإبداعية أمام الشعراء، ومهد قديما لما أكدت عليه نظرية التناص حديثا من منح النص القدرة على التأثر بالنصوص الأخرى، والتفاعل معها دون الذوبان فيها. كما قعد الراغب لأحد عشر مصطلحا من مصطلحات السرقات الشعرية، وأصل لمفاهيمها مما أثر في منهج البحث النقدي، وظهر هذا الأثر في ضبط هذه المصطلحات بأسلوب علمي، وطريق منهجي جمع فيه بين التنظير والتطبيق.

The current study addressed Al-Ragheb Al-Isfahani's perspective on poetic theft in light of the theory of intertextuality, which has been a focal point in the critical discourse. Al-Raghib Al-Isfahani discussed this issue in his book "Afanin Al-Balagha."The study aims to elucidate his viewpoint on this matter, analyze his discourse, and uncover his stance in relation to his predecessors—what he adopted from them, what he disagreed with, and what he contributed. The study concluded with several findings, notably that Al-Ragheb held an independent critical perspective that diverged from many of his predecessors. He argued against labeling every instance of a poet dealing with common meanings, adding one meaning to another, shifting meanings between chapters, expanding upon someone else's summarization, or summarizing another's explanation as poetic theft. This stance provided poets with a broader scope for creative expression and anticipated the emphasis of the theory of intertextuality on texts' ability to influence and interact with one another without being absorbed. Furthermore, Al-Ragheb examined eleven terms related to poetic theft, defining their concepts, and influencing the approach to critical research. This influence is evident in the meticulous handling of these terms in a scientific and methodological manner, blending theory with practical application. This abstract was translated by AlMandumah Inc.