عناصر مشابهة

الاختلاف الديني من منظور علم الكلام

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Religious Difference from the Kalam Perspective
المصدر:مجلة أبعاد
الناشر: جامعة وهران 2 محمد بن أحمد - مخبر الأبعاد القيمية للتحولات الفكرية والسياسية
المؤلف الرئيسي: مختاري، عمر (مؤلف)
مؤلفين آخرين: يموتن، علجية (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج10, ع1
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:139 - 160
رقم MD:1380924
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعرف علم الكلام بأنه تلك الصناعة العقلية النظرية الموجهة لشرح وتفهيم وبيان عقيدة التوحيد، وكذا حمل مهمة المرافعة والدفاع عنها ضد تطاولات الخصوم، إفحاما لهم ونصرة لأصول الدين، وقد تضافرت عدة عوامل وأسباب في نشأة هذا العلم على رأسها ذلك الجدل وتلك المناظرات التي جمعت المسلمين مع أهل الملل الأخرى الذين فشلوا سياسيا وعسكريا أمام الفتوحات الإسلامية، فلم يجدوا إلا الحرب الدينية مسلكا لهم هجوما بلا هوادة على مقررات الإيمان، فانبرى المتكلمون ردا ودفاعا يحصون مقالات الخصوم ويردفونها بالردود المبطلة والأبحاث المفحمة، بما أوتوا من قوة النظر والاستدلال، فلم تكن هناك أي سبل للحوار والتقارب مع الأديان عند العقل الكلامي الجزمي، الذي لم يكن يحيا ويقوم إلا في حلبة الصراع والتخاصم، لتتفرد الأنا بمركزية الحقانية والخلاص وترسم حدود النجاة والهلاك، ما. من هنا كانت إشكاليتنا تستقرئ مدى توفر فرص الحوار الموضوعي مع الآخر المختلف، ما يعني رفض كل صور الاختلاف الديني، وذلك ما أردنا تبيانه ببسط وعرض نماذج من صور الجدل الكلامي مع أهل الملل والنحل، ما يعني أن العلاقة بين المتكلم والأغيار من المخالفين كانت مبنية على الصراع والتناحر، هذا ما أثبته تراث الجدل الكلامي، وقد اعتمدنا في تحرير هذه الورقة على المنهج التاريخي والمنهج التحليلي المقارن، فكانت الغاية من هذه الورقة مشهدة وتصوير لواقع جدلية الأنا والآخر كلاميا مع أهل الملل والنحل المخالفة.

Theology was defined as a theoretic and intellectual art of explaining, understanding and teaching the doctrine of monotheism. It’s also the claiming mission of the defense and protecting the religious principles against the antagonists. Several factors and reasons have combined in the emergence of this science, on top of which is that controversy and those debates that brought Muslims with people of other religions who failed politically and militarily in the face of Islamic conquests; they don’t found any other way than religious topics to attack the Muslims except criticizing their faith. So, Theologians with all their wisdom and logical knowledge; takes a position of refuting their purpose and defending doctrine with argumentative responses and detailed researches. For the rigorous theological brain, there was no way to interreligious rapprochement dialogue; it was constantly living in the arena of conflict and contention, where the ego is submerged with the spirit of delimited rightness and exclusive salvation. We try with our basic problematic to analyze the possibilities of an objective dialogue with (the other– the different). Which means rejecting all forms of religious difference, and this is what we wanted to show by extending and presenting examples of forms of theological debate between Muslims and other religions. and sects representatives. This means that the relationship between the theologians and the other (non-Muslims) was based on conflict and antagonism. This is proven by the heritage of Islamic theology. In editing this paper, we relied on the historical approach and the comparative analytical approach. The purpose of this paper was to witness and depict theologically the dialectical relation between: (self and the other), between Muslims and other religions and sects.