عناصر مشابهة

تأثير عدد فئات الاستجابة على مطابقة مقياس الإبداع الانفعالي لنموذج سلم التقدير على طلبة الجامعة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Effect of the Number of Response Categories on the Fit of Emotional Creativity Scale to Rating Scale Model on University Students
المصدر:مجلة البحث في التربية وعلم النفس
الناشر: جامعة المنيا - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: إبراهيم، خالد أحمد عبدالعال (مؤلف)
مؤلفين آخرين: حمدان، عادل سمير محمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج38, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:469 - 504
ISSN:2090-0090
رقم MD:1378467
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تأثير عدد فئات الاستجابة على مطابقة مقياس الإبداع الانفعالي لنموذج سلم التقدير على طلبة الجامعة، تمثلت أداة الدراسة في مقياس الإبداع الانفعالي [إعداد (Averill, 1999)، وترجمة الباحثين]، وقد تكون المقياس بصورته النهائية من (30) فقرة. تم تطبيق المقياس بصوتيه (تدريج رباعي، تدريج خماسي) على عينة مكونة من (1237) طالب وطالبة بكلية التربية بجامعتي أسيوط وسوهاج، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: تحقق شرط أحادية البعد والاستقلال الموضعي في مقياس الإبداع الانفعالي بصورتيه (الرباعية، والخماسية)، فئات الاستجابة لمكونات مقياس الإبداع الانفعالي (الإعداد أو التهيؤ، الجدة، الفعالية) بصورتيه (الرباعية، الخماسية) حققت مطابقة جيدة لنموذج سلم التقدير، حيث كانت جميع قيم المطابقة الداخلية والخارجية كانت وقعت ضمن الحدود المقبولة (بين 0.50 إلى 1.50)، قيم العتبات للتدريج الرباعي كانت مرتبة ترتيبا تصاعديا وذلك لجميع مكونات مقياس الإبداع الانفعالي، بينما كانت قيم العتبات للتدريج الخماسي غير مرتبة تصاعديا لجميع مكونات مقياس الإبداع الانفعالي. كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات قيم معاملات صعوبة بنود مقياس الإبداع الانفعالي بصورتيه الرباعية والخماسية وذلك لجميع مكونات المقياس.

The current study aimed to reveal the effect of the number of response categories on matching the emotional creativity scale to the grading scale model on university students, the study tool was the emotional creativity scale [Averill, 1999, and the researchers' translation], and the scale may be in its final form of (30) items. The scale was applied in its two forms (4 & 5 point scale) on a sample of (1237) male and female students at the Faculty of Education at Assiut and Sohag Universities, and the study reached the following results: The condition of one-dimensional and positional independence was achieved in the emotional creativity scale in its two forms (quadrilateral, and quintuple), the response categories to the components of the emotional creativity scale (preparation or preparation, novelty, effectiveness) in its two forms (quadrilateral, quintuple) achieved a good match to the scale of appreciation model, where it was All internal and external matching values fell within acceptable limits (between 0.50 to 1.50), the threshold values for the quadruple scale were in ascending order for all components of the emotional creativity scale, while the threshold values for the five-point scale were not in ascending order for all components of the emotional creativity scale. The results also showed that there were no statistically significant differences between the average values of the difficulty coefficients of the items of the emotional creativity scale in its quadruple and quintuple forms for all components of the scale.