عناصر مشابهة

صحف إبراهيم "عليه السلام"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Ibrahim’s "Sahaf" "Peace be Upon Him"
المصدر:دراسات عربية في التربية وعلم النفس
الناشر: رابطة التربويين العرب
المؤلف الرئيسي: الغيث، بدر بن إبراهيم بن ناصر (مؤلف)
المجلد/العدد:ع115
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:285 - 310
DOI:10.21608/saep.2019.215400
ISSN:2090-7605
رقم MD:1360288
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أولا: أن في تفضيل الله لأنبيائه بعضهم على بعض حكمة بالغة كما أن تخصيص بعض الأنبياء بكتب دون بعض من أوجه تكريمه لبعضهم وتشريفه لهم. ثانيا: أن الإيمان بالكتب منه ما هو إجمالي ومنه ما هو تفصيلي فالإجمالي الإيمان بجميع الكتب، ما سمي لنا منها وما لم يسم لقوله سبحانه وتعالي: [الشورى: ١٥] كما يجب علينا الإيمان التفصيلي بالكتب التي أخبرنا الله عنها كالإيمان بأن الله أنزل التوراة على موسى، والإنجيل على عيسى، والقرآن على محمد، عليهم الصلاة وأتم التسليم. ثالثا: من جملة الإيمان التفصيلي بالكتب الإيمان بأن الله عز وجل، أنزل كتابا على نبيه إبراهيم سماه صحفا، وقد جاء النقل عن هذه الصحف في موضعين من القرآن الكريم. رابعا: لا نقطع بشيء مما ورد في هذه الصحف إلا ما جاء في النصوص ذكره، وما سوى ذلك إن دلت النصوص على بطلانه رددناه وقطعنا بعدم صحته، وإن كان حقا أو لا يحوي حقا ولا باطلا فإنا نقر ما فيه من حق لكن نتوقف في نسبته لتلك الصحف ولا نقطع بصحة شيء مما ورد فيه. خامسا: إن صحف إبراهيم أنزلت عليه في أول ليلة من رمضان -إن صح الحديث- ويظهر أنها نزلت جملة واحدة ولا نعلم مكان نزولها عليه. سادسا: إن "صحف" جمع صحيفة، وهي بمجموعها كتاب، وقد جاء في الحديث -إن صح- أن عدد هذه الصحف عشر. سابعا: إن صحف إبراهيم، كما جاء في النصوص، مشتملة على بعض الأحكام الدنيوية والآخروية، وأغلبها حكم ومواعظ وأمثال. ثامنا: إن هذه الصحف قد انقطع ذكرها منذ زمن بعيد، ولم يوجد لها ذكر إلا النزر اليسير في بعض المراحل التاريخية لبني إسرائيل، وذلك بعد موت موسى عليه السلام، ولا نعلم هل كانت موجودة عندهم يعرفونها ويقرؤونها، أو هي ما نزل على إسماعيل وإسحاق ويعقوب والأسباط في قول الله تعالى: [البقرة: ١٣٦] أم أن ذلك غيرها؟ وقد قيل بأنها كانت في أيدي اليهود في زمن النبي صلى الله عليه وسلم يتداولونها بينهم، ولم أقف على صحة شيء من ذلك. تاسعا: إن هذه الصحف لا أثر لها اليوم ولا يصح نسبة شيء من الكتب إليها، ومن زعم أنها هي الفيدا التي عند الهندوس فقد أبعد النجعة، وقوله باطل من وجوه كثيرة سبق بسطها وتفصيل القول في بطلانها. عاشرا: إن الفيدا ألف في فترة زمنية طويلة تزيد على ١٥٠٠ سنة مما سهل دخول كثير من الأديان والاعتقادات ونصوص الكتب المقدسة فيها، وهذا لا يعني قداستها ولا عصمتها بل ما فيها خليط من الكتب السابقة.

I conclude this research with the most important results and benefits: First: There is great wisdom in God’s preference for some of his prophets over others, just as dedicating some prophets to books rather than some of the aspects of his honoring and honoring some of them. Secondly: Belief in books, some of them are total and some of them are detailed, so the total is faith in all books, what is named for us of them and what is not named for the saying of the Most High: [Al-Shura: 15] We also have to have detailed faith in the books that God told us about, such as faith that God revealed the Torah. upon Moses, the Gospel upon Jesus, and the Qur’an upon Muhammad, may prayers and peace be upon them. Third: Among the detailed belief in books is the belief that God, the Mighty and Sublime, revealed a book to His Prophet Abraham that he called sahaf, and the transmission from these papers came in two places in the Holy Qur’an. Fourth: We do not sever anything from what was mentioned in these newspapers except what was mentioned in the texts, and what else is mentioned in the texts. Newspapers do not sever the validity of anything contained in it. Fifth: The scrolls of Ibrahim were revealed to him on the first night of Ramadan - if the hadith is authentic - and it appears that they were revealed in one sentence, and we do not know where they were revealed to him. Sixth: The “sahaf” is a collection of a newspaper, which in its entirety is a book, and it was stated in the hadith - if it is true - that the number of these newspapers is ten. Seventh: The scrolls of Abraham, as stated in the texts, contain some worldly and eschatological rulings, most of which are rulings, sermons, and proverbs. Eighth: These newspapers have ceased to be mentioned a long time ago, and there was no mention of them except for a few in some historical stages of the Children of Israel, after the death of Moses, peace be upon him, and we do not know if they existed with them that they knew and read, or it was what was revealed to Ismail and Isaac. And Jacob and the tribes in the words of God Almighty: [Al-Baqarah: 136] Or is that something else? It has been said that it was in the hands of the Jews at the time of the Prophet, PBUH, and they traded it among themselves, and I have not come across any of that. Ninth: These papers have no effect today, and it is not correct to attribute any of the books to them, and whoever claims that they are the Vedas of the Hindus has excluded the benefit, and his statement is false in many ways, which have already been explained and detailed in the statement of its invalidity. Tenth: The Vedas were composed over a long period of time more than 1500 years, which facilitated the entry of many religions, beliefs and texts of sacred books into them, and this does not mean their sanctity or infallibility, but rather what they contain is a mixture of previous books. This and I ask God Almighty to teach us what benefits us and to benefit us with what He taught us, and to increase us in knowledge, action and sincerity, and God knows best, and may God’s prayers and peace be upon our Prophet Muhammad and all his family and companions