عناصر مشابهة

Kepelbagaian Metode Sanad dan Shajarat Al-Asānīd di Dalam Sahih Muslim

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Diversity of Sanad Methods and Shajarat Al-Asānīd in Sahih Muslim
المصدر:مجلة الحديث
الناشر: الكلية الجامعية الإسلامية العالمية بسلانجور - معهد دراسات الحديث النبوي (إنهاد)
المؤلف الرئيسي: Zin, Siti Mursyidah Mohd (مؤلف)
مؤلفين آخرين: Yama, Phayilah (Co-Author), Rozan, Muhammad Aizat Syimir (Co-Author), Rozani, Syimir (Co-Author), Khair, Nur Saadah Bt Hamisan (Co-Author)
المجلد/العدد:ع24
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:1 - 8
رقم MD:1349863
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Unknown
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Sahih Muslim is a well-known book of authentic hadith and the distinctive method of compiling the chain (of hadith) in the book makes it very unique among the Islamic Scholars. The hadiths in Sahih Muslim are arranged in a very interesting method, especially in terms of summarizing the sanad and turuq hadith because it is very different compared to other books of hadith. Therefore, this study is conducted to examine the variety of methods regarding the sanad hadith in Sahih Muslim. This paper is a qualitative study with an ethnography design. It uses documents as research instruments and it is analyzed with an inductive approach. The study results found that Imam Muslim has his own method in writing sanad by combining his teachers with conjunctions al-‘Atf. This combination is in order to merge some sanad of hadith with the method of wāw al-‘Atf and al-Taḥwīl. Hence, the method used by Imam Muslim has highlighted the greatness of the muhaddithin in writing the book of hadith.

Sahih Muslim merupakan sebuah kitab hadis sahih yang tidak asing lagi malah perbezaan metode penyusunan sanad di dalamnya menjadikan kitab ini sangat unik dalam kalangan sarjana islam. Hadis-hadis di dalam Sahih Muslim disusun dengan metode yang sangat menarik, terutamanya dari segi ringkasan sanad dan ṭuruq hadis kerana ia sangat berbeza berbanding dengan kitab-kitab hadis yang lain. Maka kajian ini dilakukan bertujuan untuk meneliti kepelbagaian metode sanad hadis yang terdapat di dalam Sahih Muslim. Penulisan ini merupakan kajian berbentuk kualitatif dengan reka bentuk etnografi. Ia menggunakan dokumen sebagai instrumen kajian dan dianalisis dengan pendekatan induktif. Hasil kajian mendapati Imam Muslim mempunyai metode yang tersendiri dalam penulisan sanad dengan menggabungkan para guru beliau dengan kata hubung al-‘Aṭf. Gabungan ini bertujuan menggabungkan beberapa sanad hadis dengan kaedah wāw al-‘Aṭf dan al-Taḥwīl. Justeru secara tidak langsung metode yang digunakan oleh Imam Muslim ini telah menonjolkan kehebatan para muḥaddithīn di dalam penulisan kitab hadis