عناصر مشابهة

المطابقة في الفكر البلاغي والنقدي العربي عند الجاحظ وبشر بن المعتمر: دراسة في ضوء التشكل والتلقي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Correspondence in the Arabic Rhetorical and Critical Thought Between Al-Jahiz and Bishr Bin Mutamar: In Light of Reception and Formation
المصدر:مجلة العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: الربيعي، مازن داود سالم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: المعموري، طيبة عبدالكريم مذكور (Co-Author)
المجلد/العدد:مج29, ع4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:1 - 8
DOI:10.33855/0905-029-004-009
ISSN:1992-2876
رقم MD:1348791
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:لا خلاف بل لا شك اليوم، في شمولية التراث العربي بل لا خلاف في إسهامه على المستوى الإنساني في حضارة أمة، تربعت على عرشها، وما تزال، بين الأمم الحية الفاعلة في واقع الحياة المعاصرة. ونحن أمام مسؤولية كبيرة على من يقدم على تناول ورصد ظاهرة من ظواهر المدونة النقدية، أو حتى يقدم على التقرب منها، فهو له خصوصيته وتميزه لأنه واسع ممتد، وعميق متجذر، وإذا كنا بعيدين بحكم الفاصل الزمني عن وقائعه، إلا أننا نستطيع أن نشعر به يؤثر فينا، بل يؤثر في مستقبلنا. أما نحن فقد تطرقنا إلى قضية المطابقة ورصدناها من زوايا ثلاث هي (المبدع- النص- السامع) مع بيان إمكانيتها بالحركة وفق عناصر العملية الإبداعية فهي ذات حركة لولبية. والمطابقة بأبسط صورها هي (علاقة افتراضية بين أركان العملية الإبداعية أدرك الناقد العربي أبعادها وآثارها على مستوى التلقي والقصد، والمطابقة في أبسط صورها هي حضور السامع في ذهن المتكلم (الوعي الضمني للمتكلم). وقد ورد مصطلح المطابقة في صورته الأولى عند النقاد القدماء بوصفها (مطابقة الكلام لمقتضى الحال) وأشار الحطيئة في قوله لعمر بن الخطاب إلى أن لكل مقام مقالا فقال. تحنن علي هداك المليك فإن لكل مقام مقالا وانتبه النحاة واللغويون إلى هذا المفهوم منهم الخليل وسيبويه ودعا الجاحظ إلى مطابقة الكلام لمقتضى الحال وكرر ذلك في كتبه ونقل قولهم (ومن علم حق المعنى أن يكون الاسم له طبقا وتلك الحال له وفقا... ومدار الأمر على إفهام كل قوم بمقدار طاقتهم والحمل عليهم على أقدار منازلهم). ونحن نحاول في بحثنا بيان الكيفيات التي نشأت وفقها فكرة المطابقة؟ فالمطابقة هي مبدأ من ناحية ونظرية من ناحية أخرى ولدت بين أحضان الدرس البلاغي على أيدي باحثين اهتموا بالنص الإبداعي والنص القرآني بخاصة وهي التي تعنى بالكشف عن درجة مطابقة الكلام لمقتضى الحال، إن المفهوم اللغوي لمصطلح المطابقة عند ابن المنظور (630- 711) في لسانه العربي لا يخرج عن حقل دلالي واحد عبر عنه بالمساواة والموافقة والاتفاق: أطبقه وطبقه: فانطبق وتطبق: غطاه وجعله مطبقا...وطبق كل شيء: ما ساواه والجمع أطباق...وتطابقا الشيئان: تساويا، والمطابقة: المشي في اليد وهو الرسف، والمطابقة أن يضع الفرس رجله في موضع يده، وهو الأحق من الخيل ومطابقة الفرس في جريه: وضع رجليه موضع يديه، والمطابقة لا تتحقق إلا بين طرفين اثنين (طابق فلان فلانا) أما المطابقة في الاصطلاح فهي المعيار الذي يقاس به الكلام وتحدد به درجة البلاغة، لذلك وجد التفاوت والتدرج في البلاغة من البليغ إلى الأبلغ.

There is no dispute, but there is no doubt today, in the comprehensiveness of the Arab heritage, rather there is no dispute in its contribution on the human level, to the civilization of a nation, which has been on its throne, and is still among the living nations that are active in the reality of contemporary life. We are in front of a great responsibility on those who approach and monitor one of the phenomena of the monetary code, or even approach it, as it has its own privacy and distinction because it is wide, extended, and deep rooted, and if we are far by virtue of the time interval from its facts, but we can feel it affects In us, it affects our future. As for us, we have addressed the issue of conformity and monitored it from three angles (the creator - the text - the listener) with an indication of its ability to move according to the elements of the creative process, as it has a spiral movement. And conformity in its simplest form is (a hypothetical relationship between the pillars of the creative process, the Arab critic realized its dimensions and effects on the level of reception and intent, and conformity in its simplest form is the presence of the listener in the mind of the speaker (the implicit awareness of the speaker) . The term conformity was mentioned in its first form by the ancient critics as “conformity of speech to the need of the situation,” and Al-Hutai’a indicated in his saying to Omar Ibn Al- Khattab that each station has an article, so he said. Have pity on your gift to the king, for every station has an article. The grammarians and linguists paid attention to this concept, including Al Khalil and Sibweyah. And the matter revolves around making each people understand the extent of their ability and making them aware of the values of their homes. We are trying in our research to show the ways in which the idea of conformity arose? Conformity is a principle on the one hand and a theory on the other hand, which was born within the arms of the rhetorical lesson at the hands of researchers who were interested in the creative text and the Qur’anic text in particular, which is concerned with revealing the degree of conformity of speech to the need of the situation. The linguistic concept of the term conformity according to Ibn al-Manzur (630-711) in his Arabic tongue does not depart from a single semantic field expressed by equality, agreement and agreement: apply it and apply it: apply and apply: cover it and make it applied. And apply everything: what equals it, and the plural is dishes... And the two things coincide: equal, and matching: walking in the hand, which is the arching, and the matching is that the horse puts his leg in the position of his hand, which is more deserving of the horse and matching the horse in its running. He put his feet in the place of his hands, and matching is only achieved between two parties (matching so-and-so). As for conformity in terminology, it is the criterion by which speech is measured and the degree of eloquence is determined, so there is a discrepancy and gradualness in rhetoric from the eloquent to the most eloquent.