عناصر مشابهة

المضامين التربوية في آيات جواب القسم في جزء عم، وتطبيقاتها في المدرسة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The educational contents that contained in the Oath answers in Juz’u “Amma” and their applications in the school
المصدر:المجلة العربية للدراسات الإسلامية والشرعية
الناشر: المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب
المؤلف الرئيسي: الرويثي، غادة محمد تركي (مؤلف)
مؤلفين آخرين: القرشي، منى بنت دهيش مساعد (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع22
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2023
الصفحات:289 - 336
DOI:10.21608/jasis.2023.276532
ISSN:2537-0405
رقم MD:1348631
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدفت الدراسة إلى: التعرف إلى الإطار المفاهيمي للدراسة، وبيان المضامين التربوية الإيمانية في آيات جواب القسم في جزء عم، وإبراز المضامين التربوية النفسية في آيات جواب القسم في جزء عم، إضافة إلى توضيح المضامين التربوية الأخلاقية في آيات جواب القسم في جزء عم، والكشف عن التطبيقات التربوية في المدرسة للمضامين التربوية في آيات جواب القسم في جزء عم. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي وفق الأسلوب الاستنباطي، وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج كان أبرزها: أن جواب القسم في آيات القرآن الكريم في جزء عم تضمنت العديد من المضامين التربوية الإيمانية؛ حيث دلت على أهمية الإيمان بالله سبحانه وتعالى وملائكته وبكتبه ورسله وباليوم الآخر وبالقدر خيره وشره، وأن الله تعالى خلق الإنسان في أحسن تقويم، وأن هذا الإنسان اشتمل على جملة من صفات النقص التي لا يسد ثغراتها إلا الإيمان بالله- عز وجل-؛ فالإنسان شديد الحب للمال، جاحد للنعم، وخلق في كبد وعناء دائم، ولا يخلصه من هذا إلا توحيد الله -سبحانه وتعالى-والإيمان به، وغرس روح الطموح والسعي إلى الإصلاح والتهذيب الذاتي في نفس المؤمن من خلال استشعاره بأن كل سعي يقوم به في الدنيا سيجد نتائجه في الأخرة، وهذا يدفع المؤمن إلى الحرص على فعل الخير والاستزادة من العمل الصالح. كما حثت آيات جواب القسم على العديد من القيم الأخلاقية الراقية؛ كأهمية تحمل المسؤولية، وحب الخير للآخرين والتواصي بالحق والتواصي بالصبر، والنصح للمسلمين، والسعي إلى أن يكون الفرد عضوا نافعا في مجتمعه، ونبذ الأنانية، والحسد، والبخل، وضرورة استغلال المعلمين للمعارف التي تقدم للطلاب خلال المقررات الدراسية في الإشارة إلى مكانة الإنسان، وطبيعته التي خلقه الله -سبحانه وتعالى -عليها، وأوجه القوة والضعف التي أوجدها الله عز وجل في الإنسان، والطرق الصحيحة في التعامل مع هذه الطبيعة، وتهذيبها من خلال الالتزام بالدين وجعله واقعا في حياة الفرد؛ لما لذلك من آثار إيجابية في تعزيز الصحة النفسية للطلاب.

The study aimed at identifying the conceptual framework of the study, clarifying the faith-educational contents in the verses of the oath answer in Juz Amma, highlighting the psychological educational contents in the verses of the oath answer in Juz Amma, in addition to clarifying the moral education contents in the verses of the oath answer in Juz Amma, and revealing educational applications in the school for the educational contents in the verses of the oath answer in Juz Amma. According to the deductive methods and the descriptive approach, the researcher used the descriptive approach. The study reached a number of results, most notably: that the answer to oaths in the verses of the Holy Qur’an in the Juz Amma included many educational and faith-based contents; that it indicated the importance of faith in Allah, His angels, His books, His messengers, and the day of resurrection; and in fate, it's good and it's bad; and that Allah created the human in the best form, and that human included a number of imperfections that only faith in Allah can fill, Humans love money a lot, deny blessings, and are created in constant hardship and trouble, and nothing saves them from this except believing in Allah. And installing the spirit of ambition and striving for reform and self-refinement in the believer’s soul by sensing that every effort he undertakes in this world will find its results in the Hereafter, and this makes the believer keen to do good and increase good deeds. The verses of the oath answer also urged many high moral values, such as the importance of taking responsibility, revealing goodness in all kinds, being good to others, being patient, advising Muslims, striving to be a useful member of society, rejecting selfishness, envy, and stinginess, and the need for teachers to fully use the knowledge that is presented to students during academic courses in referring to the status of humans and their nature. That Allah created in them the aspects of strength and weakness that Allah created in humans, and the correct ways of dealing with this nature—refining it through commitment to religion and making it a lived reality in the life of the individual—have positive effects on enhancing the mental health of students.