عناصر مشابهة

الخامات المتباينة وعلاقتها بالسياق الفكري في الخزف المعاصر

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Relationship between Using Diverse Materials to the Intellectual Context's in the Art of Contemporary Ceramic
المصدر:في الترجمة
الناشر: جامعة باجي مختار عنابة - كلية الأداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية - مخبر الترجمة وتعليمية اللغات - قسم الترجمة
المؤلف الرئيسي: مريشد، لمياء صالح محمد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الصالح، منال بنت صالح بن عثمان (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع106
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:253 - 270
ISSN:2353-0073
رقم MD:1347604
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05613nam a22002537a 4500
001 2103132
041 |a ara 
044 |b الجزائر 
100 |a مريشد، لمياء صالح محمد  |g Moraished, Lamia Saleh  |e مؤلف  |9 714587 
245 |a الخامات المتباينة وعلاقتها بالسياق الفكري في الخزف المعاصر 
246 |a The Relationship between Using Diverse Materials to the Intellectual Context's in the Art of Contemporary Ceramic 
260 |b جامعة باجي مختار عنابة - كلية الأداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية - مخبر الترجمة وتعليمية اللغات - قسم الترجمة  |c 2022  |g ديسمبر 
300 |a 253 - 270 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يمثل تباين الخامات شكل من أشكال الاتجاهات الفلسفية المعاصرة، التي أدخلت على الفن أثر التحولات المجتمعية والتطورات التكنولوجية، وهي تلعب دورا حيويا في جمال البنية التشكيلية، ولا سيما يعد تباين الخامات في مجال الخزف جزء من المنجزات التاريخية القديمة، حيث وقفت أغلب أداتها التشكيلية متزامن مع ضوابط عصرها، بينما تجاوز الخزف المعاصر وابتعد عن أي ضوابط وقيود دينية أو اجتماعية وأنشأ له سياق فكري متجه نحو أفاق جديدة يتعامل خلالها مع ضوابط الخامات المضافة كاستراتيجية للتأكيد على تفعيل الجوانب الحسية والشكلية والجمالية، وتأكد على فردية الخزاف وتحقق هويته ودوره الأساسي في الممارسات التجريبية ونمو الأداء التقني واستحداث أساليب تشكيلية وبنائية جديدة وهي مجتمعة، تعد أشار إلى تطور السياق الفكري للفنان والعمل الفني والمتلقي. يسعى موضوع هذا البحث عن كشف جوانب تطور السياق الفكري المصاحب لتباين الخامات والطينيات وتفسير الحالة التي انتقل إليها الخزف المعاصر، وصفته المميزة في إضافة التحديث المستمر لسياق الشكل والمضمون.  |b The use of different materials in the art of ceramics is considered a new form of contemporary philosophical trends. That was introduced to art as a result of societal changes and transformations and rapid technological development. And it plays a very essential part in the beauty of the artistic structure. The contrast of using different materials in ceramics is considered a part of the old historical achievements since the art of ceramics used to follow strict standards. Which does not apply to contemporary ceramic, Because recently, it has become free from any religious and social control and created a whole new intellectual context, heading to new horizons in which it works with the newly added materials as a strategy to ensure the activation of all sensual, structural, and aesthetic aspects. And ensures the importance of the artist's individuality, and realizes their identity and the essential part they have in the exploratory practices and the growth of the technical performance, as well as inventing new artistical and structural material. As a whole, this illustrates the development of the intellectual context of the artist, the art piece, and the art admirers. The subject of this research aims to reveal the improved aspects of the intellectual context, that came as a result of the contrast of materials and clays, and demonstrate the current status of contemporary ceramic, and its remarkable ability to continuously add to the shape and significance. Results: 1- The contrast in contemporary ceramics is a series of refractory and non-refractory materials that express the unity of form and the strength of the struggle between these materials. 2- The contrast of the materials improves the ceramic shape without canceling the clay forming property 3- Variation of raw materials adds an essential characteristic of transformation and development at the level of the intellectual context. 4- Variation of materials prompted the potters to participate in the development of experimental thought, in contrast to what was previously imposed by the imposition of restrictions using the clay raw material alone and the accompanying limitations in freedom of expression. 5- Each potter has his own language in experimenting with raw materials and has gained the right to disagree and not insist on belonging to a particular movement. 6- The intended contrast in contemporary ceramics is a communicative interaction that affects the recipient and attracts perceptions and feelings 
653 |a الفنون المعاصرة  |a فن الخزف  |a الخامات المتباينة 
692 |a تباين الخامة  |a السياق الفكري  |a الخزف المعاصر  |b Contrast of Materials  |b Intellectual Context  |b Contemporary Ceramic 
700 |a الصالح، منال بنت صالح بن عثمان  |g Al Saleh, Manal bint Saleh bin Othman  |e م. مشارك  |9 390224 
773 |c 014  |e In Translation  |f Fi al-tarğamaẗ  |l 106  |m ع106  |o 2233  |s في الترجمة  |v 000  |x 2353-0073 
856 |u 2233-000-106-014.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1347604  |d 1347604