عناصر مشابهة

ظاهرة الإرتاج في الخطابة ودلالاتها عند العرب: دراسة موضوعية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Phenomenon of "Irtaj" in Oration and its Implications among the Arabs: An Objective Study
المصدر:المجلة العلمية لجامعة إقليم سبأ
الناشر: جامعة إقليم سبأ
المؤلف الرئيسي: القطامي، أحمد عبده منصور (مؤلف)
المجلد/العدد:مج5, ع1
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:17 - 52
ISSN:2709-2739
رقم MD:1344401
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
EcoLink
IslamicInfo
AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الإرتاج إحدى ظواهر الأدب العربي القديم، وتكون مع الخطابة أكثر منها في الأنواع الأدبية الأخرى، وتعني توقف الخطيب عن الاستمرار في خطبته؛ لسبب من الأسباب: قد يكون الانبهار بكثرة الجمهور المستمع، أو خطورة الموقف الذي يعبر عنه الخطيب، أو غير ذلك من الأسباب. وعنيت كتب التراث برواية أخبار وقصص من حدثت لهم هذه المواقف، من مصاقع اللغة، وأرباب اللسان، من الفصحاء المشهورين، رغبة في رصد معالجتهم لحالات التلكؤ تلك، وكيف أنهم انقسموا إلى فئات: فمنهم من أحسن الاعتذار ومنهم من أساء التصرف، وآخرون أنشأوا خطبا بديلة. عنيت الدراسة برصد هذه الظاهرة، وتعريفها، وسرد شواهدها، ودلالاتها، ودلالة اهتمام المؤلفين بعرض نصوصها، كل ذلك في إطار منهج تأويل النصوص وتفسيرها، واتضح من خلال الدراسة وجود دلالات وأبعاد كثيرة لهذه الظاهرة، رصد البحث عددا منها كما انتهت الدراسة إلى توصيات تخدم الظاهرة والظواهر المشابهة لها.

Irtaj, stopping or inability to continue speaking, is one of the phenomena of ancient Arabic literature. It is associated with oration more than its association with other literary types. It refers to the preacher’s inability to continue his sermon (oration) for some reasons. It may occur because of the astonishment of the large number of listening audience, the seriousness of the situation expressed by the preacher, or because of other reasons. Old books were concerned with the stories of those who experienced these situations, from the famous eloquent and the lords of the tongue, in order to monitor their treatment of these lingering cases, and how they were divided into categories: some of them apologized, some of them misbehaved, and others created alternative speeches. The study has been concerned with monitoring this phenomenon, defining it, listing its evidence, its connotations, and the significance of the authors’ interest in presenting its texts. All that was made within the framework of the method of interpretation of texts. Through this investigation, it has become clear that there are many implications and dimensions of this phenomenon. The research approached a number of these dimensions and implications. It is concluded with recommendations about this phenomenon and other similar phenomena.