عناصر مشابهة

المشاكلة البصرية ودورها في توجيه المعنى: ديوان بكائيات الأوجاع وصهد الحيرة في زمن الحجارة لبلخير عقاب

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Visual Problems and their Role in Directing the Meaning: Diwan "Crying of Aches" and "Sahd Al-Hirah in the Time of Stones" by Ogab Belkhir
المصدر:حوليات الآداب واللغات
الناشر: جامعة محمد بوضياف المسيلة - كلية الآداب واللغات
المؤلف الرئيسي: مهديد، بايزيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج10, ع3
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:54 - 64
DOI:10.35813/1712-010-003-004
ISSN:2335-1969
رقم MD:1339137
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تأتي هذه الدراسة لتبحث قضية الائتلاف بين المباني بصريا والمعاني دلاليا، وفى ظل الإبداع الشعري في العصر الحديث والمعاصر لتتخذ من ديوانه بكائيات الأوجاع وصهد الحيرة في زمن باعتباره أيقونة من أيقونات الجمال الشعري رصفا ومعنى؛ من حيث التواشج بين التشكيل البصري والتشكيل المعنوي، بحكم أن الشعر جمال وإفادة، جمال هنا بتناسبية الأشكال الهندسية للمعاني الإدراكية، ومعلوم أن للمباني علاقة بالمعاني؛ فكأن المباني البصرية هنا لغة القلب واللسان، والمعاني الإدراكية لغة العقل والبصيرة، لتتناغم الصورتان في الكشف الدلالي وظلاله المعنوية، متجاوزة حدود التقليد بإبداعية العصر وجمالياته المستحدثة، لترفع علم المشاكلة الدلالية سبكا وحبكا، بصريا وتصويريا.

This study also comes to examine tissue threads, starting from the world of formation and vision, to the world of embodiment and vision. This study comes to examine the issue of the coalition between buildings visually and semantic meanings, in light of poetic creativity in the modern and contemporary era, to take from the Diwan of Weeping of Aches and Sacrifice of Confusion in the Time of Stones as an icon of poetic beauty, paving and meaning; In terms of the connection between visual formation and moral formation, given that poetry is beauty and benefit, beauty here is in the proportionality of geometric shapes to perceptual meanings, and it is known that buildings have a relationship with meanings; It is as if the visual structures here are the language of the heart and the tongue, and the perceptual meanings are the language of the mind and insight, so that the two images harmonize in semantic disclosure and its moral shadows, transcending the limits of tradition with the creativity of the era and its newly developed aesthetics, to raise the flag of semantic problems, both visually and graphically.