عناصر مشابهة

البناء الدرامي الأرسطي والشكل الفلمي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Aristotelian Dramatic Structure and Film Form
المصدر:حوليات آداب عين شمس
الناشر: جامعة عين شمس - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: حيدر، علي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج50
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:192 - 206
DOI:10.21608/aafu.2022.258624
ISSN:1110-7227
رقم MD:1335757
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تعد طروحات أرسطو في الفن الدرامي بنية أصيلة وظفتها جميع أشکال الفنون، لأنها تتداخل معها بشكل متكامل، وهذا ما يمكن رؤيته في الفن السينمائي الذي اعتمد البناء الدرامي الأرسطي من بدايات ظهوره وتطوره، هذه البديهية هي من حفزت الباحث على تحديد موضوع يجمع ما بين البناء الدرامي الأرسطي وكذلك النوع الفلمي وهل يتأثر كل منهما ببعض، لذا تم اختيار عنوان البحث (البناء الدرامي الأرسطي والشكل الفلمي)، وقد اعتمد البحث على مهاد نظري وعلى النحو الآتي: الفصل الأول الاطار (المنهجي): وتضمن مشكلة البحث وأهميته وأهدافه وحدود البحث وختم بتحديد أهم المصطلحات الواردة في عنوان البحث. الفصل الثاني (الإطار النظري والدراسات السابقة): وقسمه الباحث على مبحثين. المبحث الأول: البناء الدرامي عند أرسطو: وفي تم بحث طبيعة البناء الدرامي وخواصه وسماته وكيفية توظيف في الفن السينمائي. المبحث الثاني: الشكل الفلمي: وتم بحث طبيعة الشكل الفلمي والسمات المهيمنة، وعلاقته بالبناء الدرامي. وخرج الباحث بعد الانتهاء من الاطار النظري بعدد من المؤشرات التي اعتمدها كادوات لتحليل العينة. الفصل الثالث (إجراءات البحث): فيه حدد الباحث منهج البحث ومجتمعه وكذلك تحليل عينة البحث وهي الفيلم الاجنبي (الوحش ينادي). بالاعتماد على مؤشرات الاطار النظري. الفصل الرابع وتضمن النتائج والاستنتاجات، ومن ثم ختم البحث بقائمة المصادر التي اعتمدها الباحث من أجل إتمام البحث.

Aristotle's propositions in dramatic art are an original structure employed by all forms of art because they overlap with them in an integrated manner. This is what can be seen in the cinematic art that adopted the Aristotelian dramatic structure from its beginnings and development, this axiom is what motivated the researcher to identify a topic that combines the Aristotelian dramatic structure as well as the film genre, and whether each of them is affected by each other, so the title of the research was chosen (the Aristotelian's dramatic structure and the film's form), and the research relied on a theoretical framework as follows: The first chapter )the methodological framework): It included the research problem, its importance, it's objectives and the limits of the research, and concluded by specifying the most important terms mentioned in the title of the research. Chapter Two (Theoretical Framework and Previous Studies): The researcher divided it into two sections. The first topic: The dramatic structure of Aristotle: The nature of the dramatic structure, its properties and characteristics, and how to employ it in cinematic art, was discussed. The second topic: The film form: The nature of the film form and the dominant features, and its relationship to the dramatic construction, were discussed. After completing the theoretical framework, the researcher came out with a number of indicators that he adopted as tools for analyzing the sample. Chapter Three (Research Procedures): The researcher has determined the research methodology and its society, as well as analyzing the research sample, which is the foreign film (The Beast is calling) based on the indicators of the theoretical framework. Chapter Four )Results and Conclusions): The researcher concluded the research with a list of the sources that the researcher relied on in order to complete the research.