عناصر مشابهة

الفكر السياسي عند الطرطوشي 451-520 هــ/ 1059- 1126 م

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Political Thought at at-Turtushi (451-520AH/1059-1126AD)
المصدر:مجلة عصور الجديدة
الناشر: جامعة وهران 1 أحمد بن بلة - مختبر تاريخ الجزائر
المؤلف الرئيسي: بوجمعة، جهيدة (مؤلف)
المجلد/العدد:مج12, ع3
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:176 - 206
DOI:10.54240/2318-012-003-010
ISSN:2170-1636
رقم MD:1332363
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:لقد عرض الإمام الطرطوشي فكره السياسي في كتابه: "سراج الملوك". ولم يأت بفكر طوباوي خيالي. بل انتقل من عباءته الإسلامية ليفرض على الحاكم والمحكوم التعامل في كل الظروف بالأخلاق حتى لا تترعرع الفتن وتزول الدول. لقد مزج السياسة بالأخلاق. فكان فكره السياسي فكر أخلاق وتقوى لله يمكن أن نلخص أهمه في: إلزامية وجود الوازع السياسي الذي يتمثل في السلطان؛ يجب أن يكون السلطان قاهرا حتى تطبق القوانين على الظالم والمظلوم، هناك مصلحة متبادلة بين الراعي والرعية لوجود السلطان؛ يأمر الرعية بطاعة السلطان حتى ولو كان جائرا، السلطان والدين توأمان لا يمكن أن يقوى أحدهما إلا بوجود الأخر، على السلطان أن يتصف بالتقوى والأخلاق والعدل والعقل والشورى والإحسان. وعليه ألا يكلف الرعية فوق طاقتها، ويذكر عقاب الله دائما؛ إن لم ترض الرعية على السلطان عليه أن يتنحى ويترك للناس دينهم ودنياهم، يتشدد الطرطوشي على السلطان ويقول له أن أموال الدولة ليست مشاعا له، وعليه ألا يهتم بتخزين الأموال في بيت المال، بل يوزعه حتى يكسب الرجال.

Imam al-Tartushi presented his political thought in his book “Siraj al-Muluk” (The Light of the Kings). He did not come up with an imaginary utopian thought. Rather, he moved from his Islamic cloak to impose on the ruler and the ruled to deal in all circumstances with morals so that strife does not flourish and states disappear. He mixed politics with morals. His political thought was the thought of morals and piety to God. The most important can be summed up in: The necessity of having the political motive, which is the sultan- The Sultan must be omnipotent in order for the laws to be applied to the oppressor and the oppressed- There is a mutual interest between the shepherd and the parish for the presence of the Sultan- He commands the citizens to obey the sultan, even if he is unjust- Sultan and religion are twins. One cannot be strong without the other- The Sultan should be characterized by piety, morals, justice, reason, consultation, and charity. He must not overburden the citizens beyond their capacity. God's punishment is always mentioned- lf the citizens are not satisfied with the sultan, he must step down and leave them their religion and worldly affairs- AI-Tartushi insists on the sultan and says that the state's money is not common to him, and he must not store the money in the treasury, but rather distribute it so that he can earn men.