عناصر مشابهة

دفع الإشكال وتحرير معنى قوله تعالى "وأن ليس للإنسان إلا ما سعى": دراسة تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Interpretation of Obscure Related to the Quranic Verse and that Man Can Have Nothing but What he Does Good or Bad "Q 53:39": Analytical Study
المصدر:مجلة العلوم الإسلامية الدولية
الناشر: جامعة المدينة العالمية - كلية العلوم الإسلامية
المؤلف الرئيسي: العمودي، عبدالله بن حسين بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج6, عدد خاص
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:66 - 87
رقم MD:1331553
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05799nam a22002297a 4500
001 2089216
041 |a ara 
044 |b ماليزيا 
100 |9 147762  |a العمودي، عبدالله بن حسين بن محمد  |e مؤلف  |g Al-Amoudi, Abdullah bin Hussein bin Mohammed 
245 |a دفع الإشكال وتحرير معنى قوله تعالى "وأن ليس للإنسان إلا ما سعى":  |b دراسة تحليلية 
246 |a Interpretation of Obscure Related to the Quranic Verse and that Man Can Have Nothing but What he Does Good or Bad "Q 53:39":  |b Analytical Study 
260 |b جامعة المدينة العالمية - كلية العلوم الإسلامية  |c 2022  |g أكتوبر 
300 |a 66 - 87 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a تعنى مشكلة البحث بدفع الإشكال الوارد في قوله تعالى: (وَأَنْ لَيْسَ لِلإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى) (سورة النجم: 39)، حيث إن ظاهر الآية دال على أنه ليس للعبد من الثواب إلا ثواب سعيه، وهذا المعنى يعارض في ظاهره ما جاء في قوله عز وجل: (مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا) (الأنعام: 160)، كما أن قوله تعالى: (وَأَنْ لَيْسَ لِلإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى) يعارض ظاهرا ما جاء في عدد من الأحاديث الدالة على انتفاع الميت بسعي غيره، وهذا ينافي قصر الثواب على سعي العبد وحده المذكور في آية سورة النجم. وتهدف الدراسة إلى: التعريف بمشكل القرآن، وذكر أبرز مؤلفاته، ثم دفع الإشكال الوارد في الآية، وذلك بتحرير محل الإشكال، وذكر المفسرين الذين أشاروا إلى هذا الإشكال، وإيراد أقوالهم في بيان معنى الآية، وختم الدراسة بذكر القول الراجح من هذه الأقوال. والمنهج المتبع في إعداد البحث هو المنهج الاستقرائي التحليلي، والمنهج المقارن. ومن أبرز نتائج البحث: 1- الصحيح من أقوال أهل العلم أن قوله تعالى: (وَأَنْ لَيْسَ لِلإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى)، محكم غير منسوخ؛ لأن الآية خبرية، والأخبار لا تنسخ، وما روي عن ابن عباس رضي الله عنهما من القول بنسخ الآية محمول على مفهوم النسخ عند المتقدمين المختلف في معناه عن المعنى الاصطلاحي عند المتأخرين. 2- الأصل أن العبد لا يملك إلا سعي نفسه، ولكنه ينتفع أيضا بسعي غيره، كما دلت على ذلك أدلة الكتاب والسنة، وهذا ما ذهب إليه جماعة من أهل العلم المحققين؛ جمعا بين الأدلة.  |b The problem of the research is concerned with refuting the problematic issues stated in Allah’s saying: ((And that man shall have nothing but what he strives for)). As the apparent meaning of the verse indicates that the servant has no reward other than the reward for his striving. This meaning apparently contradicts what was stated in in Allah’s saying: ((Whoever comes with a good deed will have ten times the like thereof)). As well, Allah’s saying:((And that man shall have nothing but what he strives for)) apparently contradicts what was stated in a number of hadiths indicating that the dead benefit from the striving of others. This contradicts the limitation of the reward to the striving of the servant alone mentioned in the verse of Surat An-Najm. The study aims to identifying the problematic issue of the Quran, to mention its most prominent works, then to refute the problematic issues stated in the verse through clarifying the subject of the problematic issue, and to mention the interpreters who referred to this problematic issue and stating their saying in explaining the meaning of the verse. The study was concluded by mentioning the most correct of these sayings. The approach used in preparing the research is the inductive-analytical approach and the comparative approach. The most prominent findings of the research: 1- The correct saying of the scholars is that Allah’s saying: ((And that man shall have nothing but what he strives for)) is perfect and not abrogated, because the verse is of news, and the news is not abrogated, and what was narrated from Ibn Abbas, may Allah be pleased with them, of the saying of abrogation of the verse is understood as the concept of abrogation among the fore scholars, which differs in its meaning from the idiomatic meaning of the later scholars. 2- The main is that the slave does not possess anything but the striving of himself, but he also benefits from the striving of others, as evidenced by the evidence of the Quran and Sunnah, that is what the Sunni investigator scholars have agreed. Combine the evidence.. 
653 |a القرآن الكريم  |a التفسير القرآن  |a سورة النجم  |a إعراب القرآن  |a الآيات المشكلة 
692 |a مشكل  |a القرآن  |a سورة النجم  |a آية 39  |b Problematic Issue  |b The Quran  |b Surat An-Najm  |b Verse 39 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 004  |e International Islamic Sciences Journal  |l 997  |m مج6, عدد خاص  |o 1785  |s مجلة العلوم الإسلامية الدولية  |v 006 
856 |u 1785-006-997-004.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1331553  |d 1331553