عناصر مشابهة

الدفاع عن بعض الشبهات حول مصدر القراءات القرآنية: دراسة تحليلية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الراسخون
الناشر: جامعة المدينة العالمية
المؤلف الرئيسي: البرادعي، ولاء بنت عبدالرحمن بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج8, عدد خاص
محكمة:نعم
الدولة:ماليزيا
التاريخ الميلادي:2022
الصفحات:1 - 17
ISSN:2462-2508
رقم MD:1331339
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يتناول هذا البحث: إثبات أن مصدر القراءات القرآنية هو الوحي فالقرآن الكريم كله بقراءاته وحي من الله تعالى، قال الله تعالى: (إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى) ]النجم: 4[، وكل قراءة بالنسبة للأخرى حق وصواب في نفس الأمر نقطع بذلك ونؤمن به، وتبرز مشكلة البحث في: أن حصول هذا الاختلاف إنما حصل من بعض المستشرقين المعاصرين الذين يحاولون نفث سمومهم وآرائهم الضالة، وتبعهم من المعاصرين من لا صلة له بالعلم، فجعلوا مصدر القراءات رسم المصحف وخلوه من النقط، ويهدف البحث إلى: أن يكون لبنة أمام الحصن القرآني، يكشف عن الشبهات التي تحوم حوله، وبيان أخطارها، ويستحث الهمم لمجابهتها ومواجهتها، وقد اتبعت في هذا البحث: المنهج الاستقرائي لإثبات أن القراءات القرآنية مصدرها الوحي القرآني الذي نزل به جبريل عليه السلام، وظهورها واستفاضتها منذ عصر النبوة، والاستنباطي التحليلي للوصول إلى أن القراءات القرآنية أخذت بالرواية والتلقي جيلاً عن جيل، جمع عن جمع، لا يمكن تواطؤهم على التحريف والتبديل، والزيادة والنقصان، وقد توصل البحث لعدد من النتائج، ومن أهمها: اشتمال المصحف العثماني على الأحرف السبعة أو بعضها مما نزل بها الوحي القرآني مما ثبت في العرضة الأخيرة، إدراك أن اختلاف القراء في قراءاتهم باختلاف أوجه أخذهم القرآن الكريم عن النبي صلى الله عليه وسلم، لا كما يزعمون اعتماد عثمان رضى الله عنه على نسخة واحدة بعثها إلى الأمصار، وحرق ما سواها، منشأ القراءات القرآنية هو الوحي القرآني المنزل من عند الله تعالى بخلاف ما زعموا أن مصدر القراءات رسم المصحف، وخلوه من النقط والشكل، نسبة القراءات القرآنية للصحابي أو القارئ ليس نسبة اختراع واجتهاد ورأي، وإنما نسبة دوام ولزوم.

This research deals with: Proving that the source of the Qur’anic readings is revelation, as the entire Holy Qur’an, with its readings, is a revelation from Allah Almighty, God Almighty said (Indeed it is not except a Revelation which is revealed) [An-Najm: 4], and every reading in relation to the other is true and correct in the same matter, we swear by that and believe in it, The problem of the research emerges in: that this difference occurred from some contemporary orientalists who are trying to strengthen their toxins and misguided opinions, and those who have no connection with science followed them, so they made the source of the readings calligraphy the Qur’an and free of dots, The research aims to: be a building block in front of the Qur’anic fortress, revealing the suspicions that hanging over him, clarifying its dangers, and motivating the details to face and confront it, The approach used in this research: The inductive approach to prove that the Qur’anic readings originate from the Qur’anic revelation that was revealed by Gabriel, peace be upon him and its emergence and extension since the era of prophecy, The deductive and analytical approach to arrive at the conclusion that the Qur’anic readings were taken by narration and recitation, generation after generation, jame’ ean jame’, they cannot be complicit in distortion, alteration, addition, and subtraction, The research reached a number of results, the most important of which are: The Ottoman Qur’an included the seven letters, or some of them, from which the Qur’anic revelation was revealed, and it was proven in the last paragraph, Realizing that the reciters differ in their readings according to the different aspects of their taking the Noble Qur’an from the Prophet, may Allah’s prayers and peace be upon him, not as they claim that Othman, may God be pleased with him, relied on a single copy that he sent to the cities, and burned everything else, The origin of the Qur’anic readings is the Qur’anic revelation revealed by Allah Almighty, contrary to what they claim that the source of the readings is the calligraphy of the Qur’an, and it is free of dots and shapes, Attributing Qur’anic readings to the companion or reader is not attributing invention, diligence, and opinion, but rather attributing permanence and necessity.