عناصر مشابهة

مناهج المفسرين في تفسير القرآن الكريم وإشكالية التفسير بغير المأثور

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Methods of Interpreters in the Interpretation of the Koran and the Problematic Interpretation in the Non–Dictum
المصدر:آداب الكوفة
الناشر: جامعة الكوفة - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الخادلي، هدى علي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج14, ع53
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2022
التاريخ الهجري:1444
الصفحات:639 - 676
DOI:10.36317/0826-014-053-025
ISSN:1994-8999
رقم MD:1330686
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 05146nam a22002417a 4500
001 2088536
024 |3 10.36317/0826-014-053-025 
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |9 705613  |a الخادلي، هدى علي  |e مؤلف  |g Al-Khalidy, Huda Ali  
245 |a مناهج المفسرين في تفسير القرآن الكريم وإشكالية التفسير بغير المأثور 
246 |a The Methods of Interpreters in the Interpretation of the Koran and the Problematic Interpretation in the Non–Dictum 
260 |b جامعة الكوفة - كلية الآداب  |c 2022  |g أيلول  |m 1444 
300 |a 639 - 676 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a اهتم المسلمون في تفسير القرآن الكريم اهتمامًا. كبيرًا وعنوا به عناية بالغة وذلك لتوضيح مراد الله تعالى من كلامه، وتعددت مناهج المسلمين في تفسير القرآن الكريم ويمكن إجمالها في ثلاث مدارس أساسية هي: 1- مدرسة الأثر أو التفسير بالمأثور. 2- مدرسة الرأي. 3- مدرسة اللغة والبيان ويعد التفسير بالمأثور من أوثق مصادر التفسير وبالأخص ما أثر من القرآن الكريم من بيان معاني بعض كلماته أو تفصيل ما أجمل أو تخصيص ما عمم وغيرها من وجوه التفسير القرآني وكذا المأثور عن النبي محمد (صلى الله عليه وسلم) وأهل بيته وفي مقدمتهم الإمام علي (رضي الله عنه). كون القرآن الكريم نزل في بيوتهم وكون الله جل شأنه أمر بسؤالهم، أما بالنسبة للتفسير بالرأي فقد تواترت الأخبار على حرمته والنهي عنه كما أنه خلق مشاكل كبيرة في التفسير بل أحدث أخطاء جسيمة في العقيدة منها تجرؤ بعضهم إلى إنكار حقائق القصص القرآنية واعتبروها لا تبالي بعرض الحقائق التاريخية بقدر ما يتوجه إلى العبرة والعظة. لذلك فاذا اعتمدنا اللغة مجردة في التفسير فإن غاية ما يمكن الوصول إليه من ذلك هو القشر دون اللب من المعنى. لذلك لابد من اعتماد المأثور سواء من القرآن الكريم نفسه أو عن غيره ممن أثر عنهم التفسير بعد التأكد من صحة السند للوصول إلى التفسير الصحيح للقرآن الكريم.  |b Muslims were interested in interpreting the Holy Quran and paid great attention to the clarification of the Murad of God from the Koran, and the multitudes of Muslims in the interpretation of the Koran can be summed up in three basic schools are: 1-School impact or interpretation of the anthology 2-School of opinion 3-Language and statement school The most important source of interpretation is the interpretation of the Qur'aan, in particular the meanings of some of his words, the details of what is beautiful or what was circulated, and other aspects of the Qur'anic interpretation, as well as the adage of the Prophet Muhammad and his family, Kareem came down in their homes and the fact that God Almighty asked them to ask As for the interpretation of the opinion has been frequent news on his sanctity and prohibition As for the adoption of the language and the statement in the interpretation of the Holy Quran, the language is limited to reaching the point of God (Glorified) that the Holy Quran came as a miracle language and he formulated the Arabic language new wording that make the same word able to absorb a large number of meanings as he was volunteering The word of the new meaning that he wants so counted some of the adoption of language in the interpretation of the Koran a kind of interpretation by the opinion of the end of it and created great problems in the interpretation, but the most serious errors in the doctrine of some of them dare to deny the facts of the Quranic stories and they do not care about the historical facts as much as they go a Z lesson cues so. If we adopted an abstract language in the interpretation of what the very can be reached that is Chaff without the core of meaning 0 Therefore, it is necessary to adopt the adage to reach the correct interpretation of the Holy Quran 
653 |a القرآن الكريم  |a تفسير القرآن  |a التفسير بالمأثور  |a قصص القرآن 
692 |a معجزا بلغته عني المسلمون  |a مناهج والتأويل الشرائع والعقائد للكاشاني  |b A Miracle that Muslims have Spoken About me  |b Methods and Interpretation of Laws and Beliefs by Alkashani 
773 |4 الادب  |6 Literature  |c 025  |f Ādāb al-kūfaẗ  |l 053  |m مج14, ع53  |o 0826  |s آداب الكوفة  |t Literature of Kufa  |v 014  |x 1994-8999 
856 |u 0826-014-053-025.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
999 |c 1330686  |d 1330686